Jelentős állami támogatással, súlyos megszorításokkal, a Peugeot prémium márkává emelésével térhet vissza a szakadék széléről a PSA csoport
Jelentős állami támogatással, súlyos megszorításokkal, a Peugeot prémium márkává emelésével térhet vissza a szakadék széléről a PSA csoport

Jelentős állami támogatással, súlyos megszorításokkal, a Peugeot prémium márkává emelésével térhet vissza a szakadék széléről a PSA csoport

Jelentős állami támogatással, súlyos megszorításokkal, a Peugeot prémium márkává emelésével térhet vissza a szakadék széléről a PSA csoport


5 milliárd eurós (1,46 billió, azaz 1460 milliárd forintos) nettó veszteséget könyvelhetett el 2012-re a Peugeot és a Citroën autómárkákat tömöríti PSA konszern. A nemzetgazdasági léptékű veszteség jelentős hányadát a könyveléstechnikai szabályok megváltozása okozta, de ez sem változtat azon, hogy az autógyártó súlyos bajban van.

Arról már korábban beszámoltunk, hogy a Peugeot és a Citroën anyagi segítségért folyamodott a francia államhoz. Ennek Uniós engedélyezéséről a napokban született döntés, Brüsszel hozzájárult ahhoz, hogy a francia kormány garanciát vállalhasson annak a mintegy 1,2 milliárd euró (350 milliárd forint) értékű új kötvénynek a kibocsátására, amivel az autógyártó talpra állítását szeretnék biztosítani.

Az átmeneti finanszírozás önmagában azonban nem tudja megoldani a helyzetet, ezért az uniós elvárásoknak megfelelően újra kell szervezni a csoport működését. Ennek részleteiről tegnap tartott sajtótájékoztatót a vállalat. Philippe Varin, a PSA elnök-vezérigazgatója szerint ennek két fő oszlopa a Peugeot prémium  márkává történő kiemelése, valamint a General Motors-szal kötött együttműködés, amelytől az egyes modellciklusokra jutó darabszámok megkétszereződését, ezáltal a költséghatékonyság javulását várják.

A csoport új univerzális fegyvere, az EMP2 platform. Jelentős megtakarításokat hozhat.

A csoport új univerzális fegyvere, az EMP2 platform. Jelentős megtakarításokat hozhat.

A csoport új univerzális fegyvere, az EMP2 platform. Jelentős megtakarításokat hozhat.


„A Peugeot márka modernebb arculat felé mozdul el, amit már a 208 GTI és az új 2008 crossover is példáz. 2013-ban bőségesen viszünk piacra új modelleket, összesen 17 járműbevezetésünk lesz. Ugyanakkor téves feltételezés volna azt gondolni, hogy ezzel párhuzamosan a Citroën fapados márkává pozicionálnák át.” – mondta Varin.Tavaly a csoport által eladott járműmennyiség 18 százaléka volt a prémium szegmensbe sorolható, ezt 2013-ban növelni szükséges, idézte Varin-t az Automotive News  Europe szakfolyóirat.

Elemzők szerint ugyanakkor a Peugeot prémium márkává történő avanzsálása nehéz és hosszadalmas folyamat lehet. „Könnyű gazdagabb tartalommal vonzóbbá tenni az autókat, ám a vásárlói reakciók átalakításához hosszú évek szükségesek.” – mondta az UBS pénzügyi szolgáltató munkatársa.

PSA kazalnyi éves veszteségének jelentős részét a vállalat finanszírozási ágazatának gyengélkedése okozta. Ugyanakkor maga az autóipari részleg sem áll jól, a 2011-es 92 millió euró (26,8 milliárd Ft) után tavaly 1,5 milliárd eurós (428 milliárd Ft) veszteséget regisztrált, a vállalat bevétele 5,2 százalékkal 58,4 milliárd euróra (17 billió forint) csökkent.

Peugeot 208 gyártósor Brazíliában. 2015-re eladásai 50 százalékát Európán kívül reméli realizálni a PSA

Peugeot 208 gyártósor Brazíliában. 2015-re eladásai 50 százalékát Európán kívül reméli realizálni a PSA

Peugeot 208 gyártósor Brazíliában. 2015-re eladásai 50 százalékát Európán kívül reméli realizálni a PSA


A PSA a tervezett egymilliárd eurós megszorító programja 1,18 milliárdos megtakarításokat eredményezett; így az elnök-vezérigazgató szerint megkezdődhet a helyreállítás. Ezzel azonban nincs vége a spórolásnak: idén további 900 milliót kell megtakarítaniuk, további 300 milliót vagyontárgyak értékesítéséből igyekeznek beszerezni, míg a GM-mel kötött házasságtól csak idén 600 milliós költségmegtakarítást remélnek.

A Volkswagen után a PSA adja el a legtöbb autót Európában. A vállalat alkalmazottainak száma csak Franciaországban eléri a százezret; a PSA idén több mint 11 ezer munkahelyet készül megszüntetni. „Minden nap hétmillió eurót (2 mrd Ft) veszít a vállalat” – mondta egy szakszervezeti vezető.