Egyre több környező országban kötelező a téli gumiabroncs használata. A szabályozást nem sótlan bürokraták találták ki.
Egyre több környező országban kötelező a téli gumiabroncs használata. A szabályozást nem sótlan bürokraták találták ki.

Egyre több környező országban kötelező a téli gumiabroncs használata. A szabályozást nem sótlan bürokraták találták ki.

Egyre több környező országban kötelező a téli gumiabroncs használata. A szabályozást nem sótlan bürokraták találták ki.


Novemberben már írtunk a témáról, de most ismét helyzet van: a környező országok síterepein kiválóak a hóviszonyok, ennél jobb alkalom aligha lesz már idén arra, hogy nekivágjunk egy kiadós síelésnek, úgyhogy ismét érdemes foglalkozni a kérdéssel.

A síelésre fel kell készülni, ez rendben van, de a lécek éleztetése és a laposüvegek feltöltése édeskevés ahhoz, hogy felhőtlen élményeket biztosítsunk magunknak. Ha autóval megyünk, azt is érdemes felkészíteni az útra, beleértve a megfelelő minőségű téli abroncs felszerelését is. Ellenkező esetben nem hogy a pályáig nem jutunk el, de jó eséllyel az országból sem engednek ki bennünket.

Szinte az összes népszerű sípályának otthont adó országban kötelező ugyanis a téli gumiabroncs használata. Ez logikus, hiszen a stabilan jó hóviszonyokhoz kemény téli időjárásra van szükség.

Az M+S felirat az Uniós jogszabály szerint a téli mintázatot jelzi. Ha hegycsúcsra ültetett hópehely is látható az abroncson, az arra utal, hogy a gumi különösen jól fékezhető havas úton.

Az M+S felirat az Uniós jogszabály szerint a téli mintázatot jelzi. Ha hegycsúcsra ültetett hópehely is látható az abroncson, az arra utal, hogy a gumi különösen jól fékezhető havas úton.

Az M+S felirat az Uniós jogszabály szerint a téli mintázatot jelzi. Ha hegycsúcsra ültetett hópehely is látható az abroncson, az arra utal, hogy a gumi különösen jól fékezhető havas úton.


A megkötés vonatkozhat egy időszakra, vagy csak egy bizonyos útszakaszra, de előírhatják akár a hólánc használatát is. Konkrétan: Ausztriában november 1. és április 15. között, Csehországban november 1. és március 31. között, Szlovéniában és Szlovákiában pedig november 15. és március 15. között büntethet a rendőr, ha valaki nyári abroncsokon vág neki a hegyeknek.

Az se hagyja abba az olvasást, aki nem készül külföldre. Magyarországon ugyan a jelenleg érvényben lévő jogszabályok értelmében nem kötelező a téli gumiabroncs használata, ennek ellenére nagy havazás esetén, bizonyos útszakaszokon (ezeket közlekedési tábla is jelöli) a hólánc használata kötelező lehet. Ez azonban nem párosul a téli gumiabroncs felszerelésének kötelezettségével.

Nem elég persze a téli mintázat, rendszerint adott profilmélységet is megkövetelnek a környező országokban. Szlovákiában és Szlovéniában 3 mm-es mintázati mélység a minimálisan elvárt, míg Ausztriában és Csehországban 4 mm a büntetési határérték. „Ha valaki nagyobb útra indul, ne csak a profilmélységet és az abroncsnyomást ellenőrizze, hanem nézze át az abroncsok oldalfalát is az esetleges sérülések felderítése céljából”, tanácsolja Menkó Illés, a Continental Hungaria műszaki szakértője.