Dízel-elektromos hibrid hajtáslánc és világrekord légellenállás teszi hihetetlenül takarékossá az évtizedes fejlesztés után sorozatgyártásba kerülő Volkswagen XL1-et
Könnyebb beszállást enged a szárnyas ajtó

Könnyebb beszállást enged a szárnyas ajtó

Könnyebb beszállást enged a szárnyas ajtó


A legkiválóbb sportkocsik receptje szerint készült, de a lenyűgöző menetteljesítmények helyett a gazdaságos üzemre helyezi a hangsúlyt a Volkswagen ultra könnyű (795 kg), hihetetlenül áramvonalas (Cw: 0,189), alacsony tömegközéppontú (1153 mm teljes magasság) kétülésese.

Ezekkel az adottságokkal akár rettentő gyors is lehetne, a tervezők azonban inkább a másik végét fogták meg a hatásfoknak: egy ilyen jármű ugyanis rettentő csekély energia ráfordításával képes normál dinamikával haladni. Az XL1 hajtásláncát egy 0,8 literes, kéthengeres, 48 lóerős dízelmotor, egy 27 lóerős villanymotor és egy hétfokozatú duplakuplungos sebességváltó alkotja.

A rendszerteljesítmény 70 LE, a kombinált forgatónyomaték 140 Nm). Hibrid üzemben mért átlagos CO2-kibocsátása 21 g/km, ami 0,9 liter/100 km átlagfogyasztásnak felel meg. Emellett a 3,89 méteres autó nem is különösebben lomha: 160 km/óra végsebessége és 12,7 másodperces százas gyorsulása megfelel az alapmotoros városi kisautók paramétereinek – az XL1 nagyjából akkora, mint egy VW Polo, tövig vágott tetővel.

Akár egy szupersportkocsi: könnyű és merev szénszálas utascella köré épül az XL1

Akár egy szupersportkocsi: könnyű és merev szénszálas utascella köré épül az XL1

Akár egy szupersportkocsi: könnyű és merev szénszálas utascella köré épül az XL1


A hálózatról tölthető lítium-ion akkumulátorcsomag tisztán elektromos üzemre is képessé teszi az autót, amely így akár 50 kilométert képes megtenni mindennemű károsanyag-kibocsátás nélkül. A tízliteres üzemanyagtartállyal szerelt autó mintegy 500 kilométert képes egyhuzamban megtenni.

A Volkswagen 2000-ben kezdte meg az akkor elképzelhetetlennek tartott, egyliteres autó fejlesztését. Az első prototípust 2002-ben, a másodikat 2009-ben mutatták be. Mindkettőnél praktikusabb a mostani, harmadik verzió, már csak azért is, mert két utasa nem egymás mögött, hanem (kicsit eltolva) egymás mellett foglal helyet. Mögöttük 120 literes csomagtartócska áll rendelkezésre.

Jól látható az eltolt ülésrend és a csupasz karbon-kompozit szerkezet

Jól látható az eltolt ülésrend és a csupasz karbon-kompozit szerkezet


Az XL1-et Osnabrückben, az egykori Karmann üzemben gyártják, részben kézi munkával. Az autó borítólemezei, valamint központi utascellája szénszálas kompozit anyagból készül. Ez a versenysportból ismerős monocoque konstrukció rendkívül ellenálló, a tervezők pedig minden eshetőségre gondoltak: amennyiben fejre áll az autó, pirotechnikai töltetek robbantják le az amúgy nyithatatlan szárnyas ajtókat a sarokpántokról.

A karosszéria mindössze 230 kilót nyom; további 227 kiló a hajtáslánc, akkumulátorral együtt, 153 kiló az elöl 115/80 R 15, hátul 145/55 R 16 kerekekkel szerelt futómű, 105 az elektromos hálózat, és további 80 kiló jut a különböző felszerelésekre. A maximális tömegcsökkentés érdekében az oldalablakok üveg helyett vékony polikarbonát lapból készülnek.