Akár húszmilliót, akár felet szánunk rá, nagyjából teljes tanácstalansággal indulhatunk lakóautót keresni. Szűk kis család, szűk kis piac a lakóautósoké itt Magyarországon, ahol abszolút luxusnak számít a kerekes-házas életforma. Németországban, Olaszországban lakótömbök utcai parkolóiban is számos lakóautó parkol, nyaranta tömegek indulnak családi kirándulásra saját lakóautóval.
A legfontosabb tanács, hogy akár használt, akár új lakóautóról álmodozunk, és nem bérelni szeretnénk, hanem saját motoros csigaházra vágyunk, mindenképp kérjünk szakértői segítséget. Az alváz, a gyártó megbízhatósága talán saját kútfőből is megítélhető az outsider számára (egy Mercedes alvázas Hymer biztosan nem műszaki betegágy), de nem elég pár márka ismerete és főbb igényeink megfogalmazása a helyes döntés megalapozásához. Csak egy példa: az alumíniumborítású felépítmény vonzóbban hangzik a műanyagnál, ugye? Én eddig így gondoltam. Aztán a szakértő elmondta, hogy ha egy alubódéval beletolatok egy KRESZ-táblába, rettentő drága lesz a javítás. A műanyag kasztnit pedig kis túlzással egy pohár műgyantával, egy ecsettel és némi festékkel szinte nyom nélkül meg lehet javítani.
– A használtpiacon mekkora pénztárcával érdemes elkezdeni gondolkodni? Hány millió forinttól indul az a minőség, amivel műszaki aggályok nélkül is el lehet indulni mondjuk Barcelonába, és persze a lakótér sincs még lelakva végletesen?
– Bár a kérdés könnyűnek tűnik, elég nehéz válaszolni rá. Véleményem szerint egy 7-8 év körüli autóval, nagyságrendileg 5-6 millió forintért, már van reális esély alkalmi vételt kifogni, de hosszú útra tüzetes átvizsgálás nélkül semmiképp nem javaslom az elindulást. Használtautó vásárlásánál meg is kell ismerkedni az autóval, nem beszélve arról, hogy nem csak egy autót vásárolunk, hanem egy kis lakást is. Ha az anyagi lehetőségek engedik, a legjobb vételek az 1, maximum 2 éves autók kevés futásteljesítménnyel; ezek sok extrával és nagy kedvezménnyel vásárolhatóak meg, jóval az új ár alatt.
– Érdemes-e magánimportban gondolkodni, vagy lehet bízni a hazai piacban?
– Negatív tapasztalataim vannak a magánimporttal kapcsolatban, legyen az használt vagy új lakóautó. Sokan ráfaragnak a külföldről behozott autóra, mert szakértelem híján nem tudják felmérni az autó hibáit – ami egyébként még sokszor szakértőnek is nehéz -, és ezért később jelentős többletköltség jelentkezik a lakóautó rendbehozásakor. Ez akár milliós tétel lehet. Magyarországon annyira szűk még a piac, hogy a legtöbb autó legalább egyszer, de van, hogy többször is megfordult már egy-egy kereskedőnél, ebben a kis közösségben gyakorlatilag néhány beszélgetés után a kocsi teljes történetét megtudhatja a vásárolni szándékozó. Kiváltképp, ha az Magyarországon volt először forgalomba helyezve, hazai kereskedőtől származik.
– Elsősorban én biztosan olyan lakóautó márkában gondolkodnék aminek van itthon képviselete. A garanciavállaláson túlmenően a gyártók márkánként, modellenként egyedi alkatrészeket terveztetnek – nem kell részleteznem, miért fontos, hogy ne legyen átfedés/azonosság konkurens gyárak alkatrészeivel. Ezek az egyedi elemek természetesen nélkülözhetetlenek, pl. egy ablak elveszítése, a hátsó lökhárító, az oldalsó szoknya elemek hiánya a piacon és a nehéz, költséges beszerzés meg tudja keseríteni a tulajdonos életét. Ez után elsősorban az ár, az anyagi lehetőség határozza meg milyen autót vásárolunk. Az Európai lakóautók zömét Olaszországban, Franciaországban, Szlovéniában, Németországban gyártják, a minőséget és az árat is kb. ilyen sorrendbe tudnám állítani. Természetesen Olaszországban is gyártanak magas minőségű, ezzel együtt drága autót és Németországban is gyártanak egyszerűbb, ezáltal olcsóbb autót. Mi a 14 év alatt kialakítottunk egy stabil erős alsó középkategóriától az extra kategóriáig mindent képviselő beszállítói csoportot, hogy mindenki megtalálhassa a számára legmegfelelőbb lakóautót.
– Mik a tapasztalatok a kínálat legalsó szegmensével? A pár ezer eurós T3-as Westfaliákban, LT-kben, Mercedes 200-asban szabad gondolkodni, ha nem telik újabbra?
– A maguk idejében remek járművek voltak, de idővel mint minden elhasználódik. Motorikusan sem felelnek meg igazán az elvárásoknak, hiszen senki sem szeret egy – egy emelkedő előtt megtorpanni az autópályán, és 50 km/h-val erőlködni, amíg felérünk. Ezek az öreg, olcsó autók már nemigen alkalmasak olyan hosszú, felhőtlen kirándulásokra, amiket a lakóautóra vágyók jellemzően elképzelnek maguknak álmodozás közben.
– Idén tavasszal hetedik alkalommal került megrendezésre önálló rendezvényként a Karaván Szalon a Hungexpo Vásárközpontban, ahol a magyar importőrök bemutathatták az általuk képviselt gyárak legújabb járműveit. A korábbi években az Utazás, a Hajó, a Sport, valamint az Autószalon kiállításokhoz csatlakoztunk, itt mutatkoztunk be, mutattuk meg az érdeklődőknek a legközkedveltebb elrendezésű járműveinket. Ha valaki igazán számára megfelelő lakóautót akar vásárolni, tudatos, megfontolt utat érdemes bejárni a megrendelésig. Végig kell járni a hazai kiállításon az összes kereskedőt és érdemes elmenni külföldi Caravan-szalonokra is, pl. augusztus végén Düsseldorfba, ahol a gyárak Európában mindig első alkalommal mutatják meg a nagyközönségnek a legújabb fejlesztéseket.
– Legjellemzőbb a Ford és a Fiat teherautó-alváz használata, ezeket a járműveket (Ford Transit, Fiat Ducato) több százezer km futásteljesítményre, az év 12 hónapjában használatra tervezik. Jellemzően mind a két alapjármű meghálálja a gondoskodást, de minden ügyfelemnek azt javaslom, hogy függetlenül a szervizintervallum elérésétől (általában kevesebbet futnak a kocsik, mint teherautóként használt társaik) minden tavasszal végezzék el az átvizsgálást, olaj-, olajszűrő-, levegő- és üzemanyagszűrő cserét. Aki ezt megteszi az autójáért, sok kellemetlenségtől megkímélheti magát, illetve bármikor nyugodt szívvel indulhat akár több ezer km-es útra.
– Milyen motort érdemes választani?
– A 3500 kg össztömegű járműveknél – ez is tapasztalat – én mindig azt mondom, hogy a szükséges és elégséges a Fiat Ducato 2.3 Mjet 130 lóerővel, a Ford Transit 2.2 TDCi vagy 2,4 TDCi 140 lóerővel, ezek elég erős motorok ekkora tömeg mozgatásához, és még az esetleges előzéshez is jut egy kis tartalék. Azért el kell mondanom, hogy ezekkel a járművekkel nem javasoljuk és mi magunk sem szoktunk 130 km / h-val közlekedni.
– Új autóknál az Euro 5-ös motorokhoz a Fiat, a Mercedes és a Renault kínál automata vagy félautomata váltót, a használt piacon nem jellemző az ilyen. Én a pályafutásom alatt (közel 10 éve dolgozom itt) kettő darab automatás megrendelésre emlékszem.
– Melyik felépítmény-gyártó mondható a legjobbnak, olcsóbb és drágább kategóriában?
– Erre nem igazán szeretnék válaszolni, minden kereskedő a saját márkákat szereti előtérbe helyezni. Minden gyárban emberek dolgoznak, hibázhatnak, vannak viszont konstrukciós hibák, amit a márkafüggetlen felépítmény-szervizünkben szinte napi szinten látok. Az általunk képviselt gyártók közül az olcsóbb és a drágább kategóriában is az Adria gyár által készített lakóautókat nevezném a legjobbaknak. Ez a gyár készít alacsony felszereltségű, egyszerűbb és magas felszereltségű, exkluzív járművet is. Nincs kapcsolatunk velük, de a francia Challengerek jó ár-érték arányú autók, és nem hordozzák a legolcsóbbakra, a 2-3 éves gyártókra jellemző gyermekbetegségeket. Illetve vannak a középkategória jól ismert márkái a német Hymer, Bürstner, Detthlefs, amelyek árai jellemzően magasabbak. A legdrágábbak közül a Niesmann, Bischoff, Concorde, Carthago érdemes kiemelésre, igazán szép és nagyon drága kocsikat gyártanak, bár többségük nem fér bele a 3,5 t-ba!
– Milyen különleges extrák vannak manapság a kocsikban, amiket érdemes lehet megrendelni?
– Ez egyértelműen használati szokásoktól függ. Aki „vadkempingezik”, legfeljebb Stellplatzok (egyéjszakás, útmenti parkolók) igénybevételével lakóautózik, annak a biztonságra és az önellátó használatra kell berendezkedni.
A különböző riasztók és biztonsági zárak fontosak, az önellátásban pedig nagy segítség lehet a fogyasztók figyelembevételével kiválasztott napelem, ami a felépítmény akkumulátorát még szűrt fényben is tölti, így biztosan nem fog áram nélkül maradni a család. Ha kempingbe nem akarunk beállni, mégis 230 V áramra van szükségünk, inverter használatával megoldható, ez kisebb (pl. telefon, fényképezőgép töltésre) vagy nagyobb (pl mikro, vagy vízforraló) teljesítménnyel választható.
Akik kempingben parkolnak, azoknak mindenképp javaslom a külső zuhany- és gázcsatlakozót. A kinyitott előtető alatt kialakított „teraszon” grillezni egy tengerparti kempingben, azt gondolom, feledhetetlen élmény. Szintén használattól függően vonóhorog, hátsó légrugó, Tv és antenna-szettek, amik a legjellemzőbbek. Használattól függetlenül előtető, kerékpártartó, tolatókamera, állóhelyzeti klíma kerül sokszor a lakóautókba/ra.