Lassan terjed Magyarországon a sűrített földgáz üzemanyag, noha a sűrített földgázzal (CNG) üzemeltetett autók a benzinesekhez mérten harmadannyiért, 10 forintért tesznek meg egy kilométert – mondta a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke egy csütörtöki sajtótájékoztatón Budapesten.
Többek között a Fiat, az Opel, a Volkswagen és a Mercedes is kínál gyárilag CNG felhasználásra felkészített modelleket. A VW közlése szerint jelenleg a teljes értékű autókat tekintve a földgázhajtású up!-pal a legolcsóbb autózni.
Nem véletlen persze, hogy nem terjednek az ilyen autók. Jelenleg Magyarországon csak három nyilvános CNG-kút működik, és jó, ha az évtized végére lesz belőlük száz – tette hozzá Domanovszky Henrik.
Egy ilyen kút megépítése – a kapacitásától függően – 50-100 millió forintba kerül, jelenleg Ausztriában 200, Bulgáriában 100, Ukrajnában 300 működik belőlük. Erről Szabó Csaba, az Európa-szerte több ilyen kutat üzemeltető GDF Suez üzletfejlesztési vezetője beszélt a tájékoztatón.
A CNG 200 bárra sűrített metán üzemanyag. A gyakorlatban bárhol építhető ilyen töltőállomás, ahol van földgázvezeték a közelben. Csak egy kútfej és egy kompresszor kell hozzá. A kútfej azonban speciális a nagy nyomás miatt, a kompresszor ára pedig 150 ezer dollárról indul. Üzemanyagként használható biogáz is, például egy vízmű járműveibe tankolnak már szennyvíziszapból előállított biogázt is.
A CNG előnye, hogy a kibocsátott káros anyag jóval kisebb, mint a hagyományos üzemanyagok használatakor. Ezért elterjedését támogatja az EU is. A tájékoztatón elhangzott, hogy a kormány 1,6 milliárd forint értékben tendert írt ki gázüzemű buszok beszerzésére.
Forrás: MTI