3,6 kilogrammnyi tömeg jut a TT Ultra Quattro minden egyes lóerejére: ezzel az aránnyal már a szupersportkocsik klubjának ajtaján is bekopogtathat az Audi új tanulmánya, amely az izomautók helyett a versenykocsik receptjét követve inkább a tömegcsökkentésben, mint a motorteljesítmény fokozásában látja az előrelépés kulcsát.
A 206 kilós alumínium térvázat addig farigcsálták, amíg változatlan merevség mellett 43 kilótól meg nem szabadították. A külső borítólemezeknél még radikálisabban jártak el: a költségekre fittyet hányva ultrakönnyű anyagokat alkalmaztak, így megfelezték az eredetileg egy mázsányi panel tömegét: az üres karosszéria ezzel a két beavatkozással pontosan egy mázsával lett könnyebb a szériagyártású modellnél.
A teherviselő és borítóelemeket kiváltó magnézium és szénszálas kompozitok közül az utóbbi rutinszerűen, fényezetlen valójában jelenik meg a karosszéria és az utastér több pontján, hogy a közönség jól láthassa az erőfeszítéseket. De nem csak ott: a keréktárcsák is szénszálas műanyagból készültek, csavarozott alumínium küllőkkel, sőt, a csavarrugókat is szénszálas rostokból sodorták-fonták-rétegezték – ezek együttesen 26 kilónyi megtakarítást eredményeztek
A titán kipufogórendszer egyetlen végcsöve is a tömegcsökkentés jegyében árválkodik, az R8-ból átemelt kagylóülések üvegszálas vázán 22 kilót takarítottak meg, a fékrendszerben alumínium nyergeket és kerámia tárcsákat alkalmaztak. Az indítóakku parányi, négykilós lítiumion egység, amely elfért a vezetőülés alatt.
Mindent egybevéve a TT Ultra Quattro jó 300 kilóval könnyebb a TT-nél. Erre jön még a 25 kilóval könnyített szerkezetű, ezáltal könnyebben felpörgő erőforrás: a 2.0 TFSI turbómotor 310 lóerőt és 400 Nm nyomatékot biztosít. A végsebesség 280 km/óra, az autó 4,2 másodperc alatt gyorsul százra.
Ahogy várható volt, az Audi nem tervezi az Ultra Quattro sorozatgyártását, a rajta felvonultatott megoldásokat azonban várhatóan alkalmazni fogja jövőbeli kisszériás modelleken.