A nyár végére befejeződik az M0-s autóút déli szektorának bővítése, biztonságosabb és kényelmesebb lesz az ország legforgalmasabb tranzitútja – mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára szombaton az M0-s autóút 6-os főúti kereszteződésénél tartott sajtótájékoztatón.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára közölte: az M0-s útgyűrű M6-os és 51-es főút közötti 11 kilométeres szakaszát már júliusban birtokba vehetik az utazók. Az 51-es főút és az M5-ös autópálya közötti, újonnan megépülő – több mint hat kilométeres – szakaszt pedig szeptemberben adják át.
Magyarország EU-s csatlakozását követően, a személy- és teherforgalom nagy arányú növekedése nyomán – az M6 autópálya, illetve az M0 keleti szektor megépülése után – az M0 útgyűrű déli szektora a forgalmi terhelése alapján a régió második legforgalmasabb autópálya-szakaszává vált a bécsi körgyűrű után. Jelenleg ez a pálya 2×2 sávos, de nem tartoznak hozzá leállósávok, amelyek hiánya a csúcsforgalomban, valamint balesetek következtében érezhető a legerősebben, ilyenkor a forgalom emiatt teljesen beáll.
A fejlesztés nyomán a jelenlegi 2×2 sávos autóút mellé elválasztó sávval egy második új útpálya épül, így az autóút 2×3 forgalmi sávos lesz, 1-1 szélső leállósávval. Ezzel nagymértékben nő a forgalombiztonság, illetve csökken a dugók kockázata.
A szakasz magában foglalja két Duna-híd megépítését is (hárosi és soroksári Dunaág-híd). Az 51. sz. főút és az M5 autópálya közötti szakaszon új nyomvonalon épül az út, mely közvetlenül csatlakozik az M0 útgyűrű keleti szektorához, ezzel az M0 útgyűrű folytonossá válik az M1 autópályától a 11. sz. főútig.
A beruházás következő állomása az a 2,7 kilométeres rész lesz, amely az M1-es és a tavaly nyáron átadott szakasz (M6-M7) között van, ahol szintén ki kell bővíteni a kétszer két sávot; a munkálatok 2014-ben indulhatnak.
Az M0-s déli szekotrának bővítése európai uniós támogatással valósul meg, a kivitelezési szerződéses összege nettó 55,5 milliárd forint.
SP1600 betonfinisher
A befejező burkolati munkákat az M6-os és az 51-es főút közötti szakaszon egy 80 tonnás, nyolc méter széles gép végzi. Az M0-s déli szektorában Magyarországon korábban még nem alkalmazott technológiával beton útburkolat épül, amely nagy szilárdsága miatt a legalkalmasabb arra, hogy elbírja a jelentős kamionforgalmat, de felületképzése révén zajhatás szempontjából is rendkívül kedvező.
Az úgynevezett betonfinisher óránként 150-200 köbméter betont dolgoz be az útba, és nyolc óra alatt mintegy 400 métert halad. A gép háromszor gyorsabban betonoz, mintha kézi technológiával végeznénk el a burkolást. Normál körülmények között folyópályán napi 1100 méterrel is végezne, ami 5-10 szerese a hagyományos technológiának