Úgy néz ki, mint egy szárnyától megfosztott repülőgép, és úgy is viselkedik: a repülő autó álmát megvalósító amerikai Terrafugia két éven belül piacra kerülő, Transition nevű járgánya bizony nagyon távol áll az általunk megszokott személygépkocsiktól.
Ez azonban, ahogy mondani szokták, csak átmeneti kellemetlenség. A cég bemutatta ugyanis következő generációs modelljét – igaz, még csak számítógépes animáció formájában.
A TF-X nem csak megjelenésében áll közelebb szüleink kocsijához, vezethetősége is egyszerűbb, mint a jelenlegi modellé.
A legnagyobb különbség, hogy a leendő modell képes függőlegesen fel- és leszállni (VTOL). Ehhez két, egyenként 600 lóerős, elektromos meghajtású légcsavart használ. Egy nagy villanymotor helyett tucatnyi kisebbet építenek be, ami javítja az üzembiztosságot.
Miután felszállt, rotorjait összecsukja, és 300 lovas benzinmotorjáról meghajtott tolólégcsavar segítségével halad előre.
A légi közlekedésben mindig a leszállás a kritikus pont, ezért a TF-X esetében ezt robotpilóta végzi. De hogy ne legyenek kellemetlen meglepetések (hiszen ha beindul a tömeggyártás, tucatjával repkedhetnek az ilyen járművek a városok fölött), a rendszer csak akkor hajlandó felszállni, ha a pilóta előre beprogramoz három, alternatív leszállóhelyet, és ha ezek mindegyikének elérésére elegendő az üzemanyag-szintje. Menet közben a benzinmotor generátorként táplálja a villanymotorok akkumulátorait.
Nem véletlen, hogy a 322 km/óra röpsebességű, a levegőben akár 800 kilométert megtenni képes TF-X-ről még csak rajzfilmet láthatunk: a gyártó optimista becslései szerint 8-12 évnyi fejlesztés vár még rájuk, mire megvalósulhat.
Ebben is van persze jó: legalább lesz mivel motiválnunk a most óvodás srácokat az iskolaévek alatt…