Itt a nyaralási szezon. Ilyenkor sokan indulnak hosszabb útra autójukkal, és közlekednek olyan környéken, utakon, amelyeken az év többi részében nem. Érdemes ilyenkor jobban figyelni, nehogy rosszemlékű legyen a kikapcsolódás. Egy 30 000 forintos csekk elronthatja a nyaralást.

Ha nem ismerjük a környéket, könnyen belefuthatunk egy nem látható sebességkorlátozásba
Ha nem ismerjük a környéket, könnyen belefuthatunk egy nem látható sebességkorlátozásba

Ha nem ismerjük a környéket, könnyen belefuthatunk egy nem látható sebességkorlátozásba

Ha nem ismerjük a környéket, könnyen belefuthatunk egy nem látható sebességkorlátozásba


Ismeretlen utakon könnyebben szaladhat bele – még az egyébként szabálytisztelő – autós is egy bírságba, egy-egy megbúvó 40-es, 30-as tábla miatt. Ám fel lehet készülni az ilyen esetekre is, hiszen Magyarországon nem tiltott a radar és lézerdetektorok használata.

2012. szeptember 1-jétől érvényes új törvényi szabályozás kimondja: „Tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni, valamint az ellenőrzés eredményét befolyásolni, ide nem értve az ellenőrzést előre jelző eszközök használatát.”

A radar- és lézerdetektorok pedig akár több száz méterrel is előre tudják jelezni a sebességmérő eszközöket, így lehetőség van esetlegesen korrigálni a sebességet – miközben ezek az érzékelők nem akadályozzák vagy zavarják a hatósági ellenőrzést.

A legális traffipaxjelző készülékek között találni szélvédőre rögzíthetőt, lökhárító mögé beépíthetőt, rendszámtábla keretbe szereltet. Sok termékből lehet választani, többféle kategóriában – annak függvényében, milyen minőségűre, milyen érzékenységűre van szükség, és nem mellékesen, mennyi pénzt szán rá az autós. A legális radar- és lézerdetektorok 10 000 és 300 000 forint közötti összegért kaphatók.

A szélvédőre helyezhető ESCORT 9500ix GPS EURO radar- és lézerdetektor

A szélvédőre helyezhető ESCORT 9500ix GPS EURO radar- és lézerdetektor

A szélvédőre helyezhető ESCORT 9500ix GPS EURO radar- és lézerdetektor


Természetesen minél nagyobb érzékenységű az eszköz, annál nagyobb esély van a mérés észlelésre. Akár hátulról, akár elölről mérik az autót, minden esetben előfordulhat, hogy az adott jármű előtt haladóról visszaverődik annyi jel (infravörös fény vagy radarhullám, amelyet a sebességmérő eszközök, traffipaxok használnak), amely elég lehet a figyelmeztetéshez, hogy éppen közúti sebességmérés történik.

Így pedig nyugodtabban vághatunk neki az utazásnak, nem ér minket meglepetés utólag.

Ráadásul tavaly a KRESZ-módosításkor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azt közölte, az előkészítését szolgáló szakmai vita arra jutott, hogy ezek az eszközök nem befolyásolják olyan mértékben az ellenőrzések hatékonyságát, hogy az szükségessé tenné tilalmukat. A tárca szerint használatuk kedvező hatása lehet, hogy az előrejelzés alapján az autós óvatosabban, körültekintőbben vezet.

Rendszámtábla keretbe való, KIYO D LITE multifunkciós parkolósegéd lézerdetektor funkcióval

Rendszámtábla keretbe való, KIYO D LITE multifunkciós parkolósegéd lézerdetektor funkcióval

Rendszámtábla keretbe való, KIYO D LITE multifunkciós parkolósegéd lézerdetektor funkcióval


Jó tudni azonban, hogy tavaly szeptemberi KRESZ-módosítás betiltotta a lézerblokkolók alkalmazását, így használatuk nem javasolt. Ugyanakkor ezek a készülékek is átkapcsolhatok detektor üzemre. Így továbbra is van, aki ilyet szereltet autójára és vélhetően nem csak jelzőként használja.

A komolyabb lézerblokkolók esetében a mérést végző rendőr nem fogja tudni, hogy használták a szerkezetet, mert ugyanúgy vízszintes vonalat lát a mérőeszköz kijelzőjén, mint amikor helytelenül mér. Mire újra beméri a járművet, a vezető lelassíthat és kikapcsolhatja a blokkolót.

Gyenge minőségű lézerblokkolók használatakor hibát írhat ki a rendőrségi mérőeszköz, így ezeknél észreveheti a rendőr a lézerblokkoló használatot. Az ilyenkor következő szabálysértési eljárásban a bírság összege 5 ezertől 150 ezer forintig terjedhet.