Itt már végeztek, így új helyre indulnak
Itt már végeztek, így új helyre indulnak
Fotó megosztása:
Csokornyi tábla
Csokornyi tábla
Fotó megosztása:
A lámpa sokat segít az autósokon
A lámpa sokat segít az autósokon
Fotó megosztása:
Az úthenger után már szinte kész is a munka
Az úthenger után már szinte kész is a munka
Fotó megosztása:
Ha sok lyukat találnak, egy nagyot csinálnak belőle
Ha sok lyukat találnak, egy nagyot csinálnak belőle
Fotó megosztása:
A zöld számot lehet hívni, ha kátyúk lepik el az utakat
A zöld számot lehet hívni, ha kátyúk lepik el az utakat
Fotó megosztása:
Érkezik a kátyúkommandó
Érkezik a kátyúkommandó
Fotó megosztása:
Jobbkormányos Merci
Jobbkormányos Merci
Fotó megosztása:
Az autósok nem szeretnek útjavítás miatt állni
Az autósok nem szeretnek útjavítás miatt állni
Fotó megosztása:
Az igazi aszfaltszaggató
Az igazi aszfaltszaggató
Fotó megosztása:
Ötcenti mély kátyú
Ötcenti mély kátyú
Fotó megosztása:
Hogyan lesz pár tenyérnyi lyukból tíz négyzetméter?
Hogyan lesz pár tenyérnyi lyukból tíz négyzetméter?
Fotó megosztása:
5-10 brigád dolgozik naponta, az időjárástól függően
5-10 brigád dolgozik naponta, az időjárástól függően
Fotó megosztása:
Borzalmas hangja van, de hatékony
Borzalmas hangja van, de hatékony
Fotó megosztása:
Mindenkinek van saját dolga
Mindenkinek van saját dolga
Fotó megosztása:
Kompakt kis szett
Kompakt kis szett
Fotó megosztása:
Törnek, zúznak
Törnek, zúznak
Fotó megosztása:
Aszfaltozás előtti sikálás
Aszfaltozás előtti sikálás
Fotó megosztása:
Gyakorlat teszi a mestert. A felszín teljesen vízszintes
Gyakorlat teszi a mestert. A felszín teljesen vízszintes
Fotó megosztása:
Tömörít, hűt, zörög
Tömörít, hűt, zörög
Fotó megosztása:
Gyors mérés a végére, majd adminiszráció
Gyors mérés a végére, majd adminiszráció
Fotó megosztása:
A cég emberei
A cég emberei
Fotó megosztása:
Melegentartó
Melegentartó
Fotó megosztása:
Indulás előtt minden a helyére kerül.
Indulás előtt minden a helyére kerül.
Fotó megosztása:
Gyakorlat teszi a mestert. A felszín teljesen vízszintes
Az ún. alacsony energiafelhasználású aszfalt 2005 óta létezik, itthon is gyártható, de a hazai szabályozások egyelőre nem engedik, hogy a környezetkímélő technológiát alkalmazzák – panaszolja közleményében a Magyar Aszfaltipari Egyesülés (HAPA).
Mint rámutattak, az aszfaltgyártás régi problémája a gyártás során szükséges magas hőmérséklet. A hagyományos aszfaltot 180-200 °C-on állítják elő, mely számos hátránnyal jár: rengeteg energiát emészt fel, az aszfaltot nem lehet messze szállítani, mert kihűl, nehéz és kellemetlen vele dolgozni és még egészségkárosító hatása is van.
A sok kísérletezés után 2005-ben Franciaországban megszületett az úgynevezett LEA (Low Energy Asphalt) aszfaltgyártás. Szemben a hagyományos aszfalttal, a LEA gyártása alacsony hőmérsékleten, 80 és 130 °C között történik. Ez 50%-kal kevesebb energiafelhasználással és 50-60%-kal kisebb széndioxid-kibocsátással jár, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez.
Az egyesülés szerint minősége jobb, mint a hagyományos aszfalté, nedves időben is könnyen beépíthető és az alacsony hőmérséklete miatt jóval messzebb is szállítható.
„Bár a LEA minden paraméterében megfelel a hazai Útügyi Műszaki Előírásban szereplő előírásoknak és előállítási költsége szinte megegyezik a hagyományos forró aszfaltéval, a közbeszerzési eljárások műszaki specifikációja mégsem engedi, hogy ezzel a technológiával pályázzanak az útépítő vállalatok” – mondta Veress Tibor, a Magyar Aszfaltipari Egyesülés (HAPA) elnöke.
Itthon a Duna Aszfalt Kft. képes a LEA előállítására, azonban az átütő siker még várat magára.