A Technology & Society Magazine című szaklapban közzétett tanulmányában Robert Rosenberger aláhúzta, hogy a kéz használata nélkül működtethető, az autókba beépített korszerű készülékek nem mérséklik a figyelmetlen vezetés kockázatát, ellenkezőleg: a biztonság hamis illúzióját kelthetik. „Az emberek könnyen azt gondolják, hogy most már semmi gond, hiszen oda sem kell nézniük, ha telefonálnak” – magyarázta a kutató.
    
A vezetés közbeni mobilhasználatot abból a megfontolásból tiltották be nagyon sok országban, hogy a készülékek elvonják a vezetők figyelmét a forgalomról. Egyes felmérések szerint egy három másodperces kihagyás – például amíg valaki a mobiljára pillant – kétszeresére növeli a kormánykerék mögött elkövetett hibák számát. Rosenberger meggyőződése, hogy a probléma gyökere maga a beszélgetés, az a körülmény, hogy a vezető egy másik személy szavaira figyel a forgalom helyett.

„Ha valaki társalog a mobilján vagy szöveges üzenetet készül küldeni a készülékéről, olyan zónába kerül, ahol minden más háttérbe szorul, és csak egyetlen dologra összpontosít: a hozzá beszélő hangra, illetve a szövegre” – fejtette ki.

Szimulációs vizsgálati eredmények már korábban is bizonyították, hogy ha a vezető nem is akar odafigyelni a beszélőre, akkor is lefoglalja agya egy részét a hozzá szóló hang, ami óhatatlanul kizökkenti a koncentrációból. A professzor utalt arra a 2006-os tanulmányra is, amely szerint a vezetés közbeni mobilozás felér azzal, mintha a sofőr részegen markolászná a kormánykereket.

A kutató szóba hozta, hogy egészen más a helyzet, ha a vezető olyasvalakivel beszélget, aki mellette ül az autóban, mivel ilyenkor a társalgás menete alkalmazkodni tud a forgalmi változásokhoz. „Ha például közeledik egy mentőautó, mindketten elhallgatnak, és a szirénára figyelnek. A mobil másik végén lévő személy azonban nincs tudatában – nem is lehet – a váratlanul kialakuló szükséghelyzetnek” – világította meg.

(Forrás: MTI)