Az előzetes – azaz a balesetet követő 24 órás helyzetnek megfelelő – adatok alapján 2013. január 1. és május 31. között összesen 5183 személysérüléses közúti baleset történt, 3,43 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában (akkor 5367 balesetet regisztráltak).

Kedvező tendencia mutatható ki a halálos, súlyos és a könnyű sérüléses balesetek vonatkozásában egyaránt, ahol a csökkenés mértéke – a felsorolás sorrendjének megfelelően – 8,91 százalék, 0,87 százalék, illetve 4,18 százalék. Az év első öt hónapjában közúti balesetben kereken 200-an vesztették életüket, ez 25 fővel kevesebb, mint tavaly (225 fő). A közúti tragédiák számában mérhető 11,11 százalékos csökkenés azt jelzi, hogy folytatódott a 2008. óta tapasztalható kedvező tendencia.

Ezer sérült havonta az utakon 1
Ezer sérült havonta az utakon 11 Az ittasan okozott személyi sérüléssel járó közúti balesetek számában ugyancsak említésre méltó változások történtek. A tavalyi 593-mal szemben idén május végéig 92-vel kevesebb, azaz 501 ittas baleset történt, amely jelentős mértékű, 15,51 százalékos csökkenésnek felel meg. Az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya alatta marad a sokáig elérhetetlennek tartott 10 százaléknak. A 9,67 százalékos arány ugyanakkor még mindig magas, hiszen átlagosan számítva csaknem minden tizedik személysérüléses közúti balesetet ittas vezető okoz.

A közúti balesetek legfőbb okaiban említésre méltó változás nem történt. A személyi sérüléssel járó balesetek 31 százalékának a hátterében a gyorshajtás áll (1580 baleset), s a tavalyi 28 százalékos részaránnyal (1458 balesettel) szemben ez a sebességtúllépések további terjedését jelzi. Idén január és május között az elsőbbségi jog megsértése miatt 1260 baleset (részaránya 24 százalék), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 739 baleset (részaránya 14 százalék) történt.
Ezer sérült havonta az utakon 12 A közúti balesetek túlnyomó részét, 60 százalékát a személygépkocsi-vezetők okozták, bár megjegyzendő, hogy a közúti forgalmon belüli aránya ennek a közlekedői csoportnak a legmagasabb. A tehergépkocsi-vezetők a balesetek 11 százalékának, az autóbusz-vezetők pedig az összes baleset 2 százalékának az okozásáért felelősek. A motorkerékpárosok és a segédmotoros kerékpárosok az összes baleset 4-4 százalékát okozták.

Továbbra is magas a kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében, az összes baleset 11 százalékát okozták, azaz összesen 580 balesetet. A tavalyi 612 balesettel szemben ez ugyan csekély mértékű csökkenésnek felel meg, ugyanakkor tény, hogy május végéig a kerékpárosok több balesetet okoztak, mint az autóbusz-vezetők, valamint a motorkerékpárosok és a segédmotoros kerékpárosok összesen.

(Forrás: baleset-megelozes.eu)