Idén ötven éves a Porsche 911. Műszaki szempontból a legendás sportautó két legjellegzetesebb vonása a farmotor és a léghűtés. A sportkocsi első ötven évéről szóló cikkünkből kiderül, hogy mindkettőt kényszer szülte, nem pedig konstrukciós mérlegelés eredményeképp váltak sarokkővé a világ egyik, ha nem a legjobb sportautójában. A tősgyökeres Porsche-rajongók által istenített léghűtés csak azért nem futott ki a 993-as szériánál korábban, mert a Volkswagen a léghűtéses Bogarak nimbusz érdekében bőkezűen dotálta a Porsche versenyrészlegét.
Igyekeztünk méltóképp megemlékezni a Porsche 911 ötvenedik születésnapjáról. Az eredmény egészen máshogy néz ki, mint a netes autós cikkek általában
Igyekeztünk méltóképp megemlékezni a Porsche 911 ötvenedik születésnapjáról. Az eredmény egészen máshogy néz ki, mint a netes autós cikkek általában
Fotó megosztása:
130 lóerős volt az első 911, a mai 991 kódú generáció teljesítménye 350 lóerőről indul
130 lóerős volt az első 911, a mai 991 kódú generáció teljesítménye 350 lóerőről indul
Fotó megosztása:
A 959 tekinthető a korabeli 911 végső evolúciós fokozatának. Hengerfeje már vízhűtéses volt, de blokkját még levegő hűtötte
A 959 tekinthető a korabeli 911 végső evolúciós fokozatának. Hengerfeje már vízhűtéses volt, de blokkját még levegő hűtötte
Fotó megosztása:
A bal oldali gyújtáskapcsoló és a középre helyezett fordulatszámmérő az utastér jellegzetessége, immár ötven éve
A bal oldali gyújtáskapcsoló és a középre helyezett fordulatszámmérő az utastér jellegzetessége, immár ötven éve
Fotó megosztása:
Minden mai Porsche-típus átveszi a 911 függőlegesen álló kormányát
Minden mai Porsche-típus átveszi a 911 függőlegesen álló kormányát
Fotó megosztása:
Hengerenként négy szeleppel nem működött volna a léghűtés, de a környezetvédelmi előírásokat sem sikerült volna betartani vele. Négy generáció után a 996-tal eljött a vízhűtéses motorú 911-esek korszaka
Hengerenként négy szeleppel nem működött volna a léghűtés, de a környezetvédelmi előírásokat sem sikerült volna betartani vele. Négy generáció után a 996-tal eljött a vízhűtéses motorú 911-esek korszaka
Fotó megosztása:
A farmotor és az alapforma valószínűleg örök
A farmotor és az alapforma valószínűleg örök
Fotó megosztása:
A bal oldali gyújtáskapcsoló és a középre helyezett fordulatszámmérő az utastér jellegzetessége, immár ötven éve
Léghűtés, 1300 lóerőig
Mellékletünkben írunk a léghűtéses Porsche-motorok evolúciójáról, amelynek csúcspontja a 917 volt. A legerősebb 917 nagyjából 1100 lóerővel rombolt Le Mansban és más versenypályákon, de csak azért, mert az eredeti 1300 lóerőt mesterségesen korlátozták, hogy jobb legyen a motor karakterisztikája.
Mit keres itt a Citroën?
Foglalkozunk az első évben használt 901 név eredetével, a 356-nál nagyobb sportautó kifejlesztésével, amely a Mercedes-Benz, a Jaguar és a Citroën nyomására lett hathengeres. Hogy miért, arra is választ adunk itt. Reméljük, lesz ebből még legalább ötven év, mi legalábbis azt kívánjuk, hogy bis hundertzwanzig! Addig pedig: Vezess.hu/Porsche-911.
130 lóerős volt az első 911, a mai 991 kódú generáció teljesítménye 350 lóerőről indul
Számok a 911 első 50 évéből
9,4 s – A 620 lóerős GT2 RS gyorsulása 200-ra
422 nap – Bemutatása után ennyi ideig viselte a 901 nevet, aztán a Peugeot megnyerte a névhasználati pert
845 LE – A valaha volt legerősebb verseny 911, a 935 „Moby Dick” teljesítménye
30 000 – A Porsche győzelmeinek száma különféle autóversenyeken
800 000 db – Ennyi 911 készült napjainkig
1 375 000 $ – ennyit ért Steve McQueen 911 S-e a Le Mans című filmből
46,5 millió Ft ennyibe kerül ma egy 500 lóerős 911 Turbo