A cég szerint akár kiterjed az autósokra a devizahiteleseket támogató újabb csomag, akár nem, ennek jelentősége ma már jóval kisebb, mint két évvel ezelőtt lett volna. Négy éve gyakorlatilag megszűnt a devizahiteles autóvásárlás, aki emiatt bajba került, többségében már az elmúlt években igyekezett valamilyen megoldást találni a problémájára. Ha nem talált, akkor pedig a finanszírozó vette vissza a járművet.
Már tavaly is 1200 darabra esett vissza a hitelátvállalással kínált autók száma, de ez csak tendenciát mutat, mert nem mindenki adja el hitellel terhelt járművét. Ez ugyanis azt jelenti, hogy nem csupán elvész a hitelből vásárolt autó, hanem további fedezetre is szükség van a tartozás teljes rendezéséhez. Erre utal az a tény is, hogy az így hirdetett autók több mint felét ingyen hirdetik, 10-15 százalékuk esetében pedig maga az eladó ajánl fel további, akár milliós összeget is a vevőnek, ha elviszi az autóját.
A paradox jelenség oka, hogy az autók piaci értéke az első néhány évben rohamosan esik, miközben az amúgy is lassabban, egyenletes mértékben csökkenő tartozás összege az árfolyamváltozás miatt akár több mint a duplájára is emelkedhetett. Emiatt az eladás pillanatában a jármű értéke nem fedezi a bank felé fennálló tartozást.
Mindez főként azokra az esetekre jellemző, ahol nagyon hosszú, akár 8-10 éves lejáratra, alacsony törlesztőrészletek, illetve minimális, akár 10 százaléknál is kisebb önerő mellett vettek fel hitelt a tulajdonosok. Jelenleg a jogszabályok ebben a tekintetben jóval szigorúbbak a vásárlók védelme érdekében – ez azonban az akkori hiteleseken már nem segíthet.