A Mercedes-Benz és a Hyundai mellett a Toyota is ősidők óta kutatja a hidrogénből fordított hidrolízissel elektromos áramot előállító, melléktermékként csupán vizet termelő technológiát. Két héten belül színre lépő tanulmányukkal célegyenesbe fordul a hosszú fejlesztés: 2015-re elő akarják vezetni a sorozatgyártású üzemanyagcellás autót. 

Noha a pontos technikai részleteket még nem árulja el a Toyota, az FCV-R házon belül fejlesztett cellája az eddigi legjobb energiasűrűséggel (3,0 kW/liter) büszkélkedhet, ami emberi nyelvre lefordítva igazán komoly hatótávolságot (jelen esetben több mint 450 kilométert) jelent.
Az üzemanyagcellás járművek voltaképpen elektromos autók, amelyek a fedélzeten állítják elő a működtetéshez szükséges áramot. Éppen ezért maga a hajtáslánc nem kell, hogy feltétlenül új legyen: az FCV-R a Toyota hibrid modelljeiből ismert elektromos komponenseket alkalmazza, a 21 kilowattos lítiumion akkumulátor-csomagtól a regeneratív fékrendszerig. 
A 2011-ben, Tokióban már bemutatott FCV-R koncepció 4745 mm hosszú, azaz épp csak 3,5 centivel nagyobb, mint egy Avensis. Magassága 1,51 méter, szélessége 1790 mm. A helykínálat is az Avensishoz mérhető volna, hiszen a két H2-tartály és az üzemanyagcella a padlólemez alatt foglal helyet, így nem szűkíti a belső teret.
Hidrogénhajtású szériaautó a Toyotától 1
Hidrogénhajtású szériaautó a Toyotától 7
A tesztek során egy feltöltéssel legfeljebb 670 kilométert volt képes megtenni, ami több mint alkalmassá tenné a valós hétköznapi használatra. A Toyota nem dédelget hiú álmokat, legkorábban a 2020-as években tartja elképzelhetőnek a valódi tömegpiaci sorozatgyártást. Ennek oka részben a töltési infrastruktúra jelenlegi teljes hiánya, részben pedig a technológia csillagászati költsége. 
Miközben a cella és a tartály jelenleg már csupán tizedannyiba kerül, mint az első kísérleti jármű színre lépésekor, a piaci ár még a mostani költségek megfelezése után is 70 000 fontra (24,7 millió Ft) volna tehető – egyértelmű tehát, hogy nagyságrendekkel olcsóbbá kell válnia a technológiának ahhoz, hogy akár csak az úttörő szellemiségű vevők is hajlandóak legyenek megfontolni a vásárlást.