Horst Seehofer bajor miniszterelnök, a CSU elnöke hétfőn egy választási gyűlésen megismételte azt az augusztusban tett ígéretét, miszerint pártja nem vesz részt a következő német kormány munkájában, ha annak programjában nem szerepel, hogy autópálya-használati díjat vetnek ki a külföldi autósokra. Az országos parlamenti választás után „addig nem megyek haza Berlinből, amíg meg nem állapodunk arról, hogy fizessenek azok, akiknél nekünk fizetnünk kell” – mondta a politikus, utalva arra, hogy Németország szomszédságában csaknem mindenütt fizetni kell az autópályák használatért.
Szakértők szerint Németország uniós szabályokat sértene, ha csak a külföldiekkel fizettetne úthasználati díjat. Seehofer szerint viszont van megoldás: a díjat egységesen kell bevezetni, és a német autósokat úgy kell mentesíteni, hogy engedélyezik az autópályadíj leírását a gépjármű-üzembentartási adóból.
Bajorországban szeptember 15-én helyi törvényhozási választást tartanak, egy héttel később pedig szövetségi parlamenti választás következik. A külföldieket sújtó autópályadíj bevezetése szerepel a CSU bajorországi választási programjában, az országos választásra készített közös, CDU/CSU-programban viszont nem, és a testvérpárt számos vezető politikusa elutasítja a bajor elképzelést.
Angela Merkel kancellár eddig igyekezett kerülni az egyértelmű állásfoglalást az ügyben. Nem újdonság, hogy a konzervatív testvérpártok nem értenek egyet valamiben, az országos parlamenti választások előtt pedig mindig akadnak „apró eltérések”, különösen amikor nemcsak országos, hanem bajor tartományi választások is vannak ugyanabban az évben – mondta több alkalommal.
Merkel a választási kampány csúcspontjaként számon tartott vasárnap esti kancellárjelölti televíziós vitában is könnyen elsimítható nézeteltérésnek nevezete az autópályadíj körüli vitát, és uniós jogi problémákra hivatkozott. A műsorvezetők nyomására azonban végül kijelentette, hogy amíg ő a kormányfő, nem vezetik be a díjat. „Velem nem lesz autósokat terhelő sztrádahasználati díj” – szögezte le a kancellár.
Hermann Gröhe, a CDU főtitkára hétfőn elismerte, hogy megosztja a konzervatív tábort a kérdés, és a CDU-n belül is vita alakult ki, miután a napokban a párt egyik befolyásos vezetője, Volker Bouffier Hessen tartományi miniszterelnök a támogatásáról biztosította a CSU tervét. A konzervatívok koalíciós partnere, a liberális FDP elzárkózik az autósok terheinek növelésétől. „A német autósok már most is a nemzet fejőstehenei, nem lehet még egy nyerget rájuk tenni” – fogalmazott Philipp Rösler pártelnök, gazdasági miniszter.
A csaknem 13 ezer kilométeres német autópálya-hálózat használatáért a tehergépjárművek után már 2005 óta fizetni kell, és 2012-ben több mint ezer kilométernyi főutat is fizetőssé tettek. Az már többször felvetődött, hogy a személygépkocsikra is ki kellene terjeszteni a rendszert, de a kérdés mindig lekerült a napirendről.
(Forrás: MTI)