Negyven centi: ennyivel rövidebb a Volkswagen Up (3540 mm) a márka következő legkisebb autójánál, a Polónál (3970 mm). Ekkora méretugrás még a nagyobb modellek között sem szokásos, ami indokolttá teheti egy 3,75 méter körüli, nyújtott tengelytávú Up bevezetését.
De nem elképzelhetetlen, hogy valami egészen másról van itt szó: az Up helykihasználása ugyanis fényévekkel jobb a Polóénál. Tengelytávja csupán 36 mm-rel rövidebb, miközben több mint egy mázsával könnyebb, ráadásul egyliteres motorjaival takarékosabb is annál. Ha tehát megnöveli az Up tengelytávját, az így kapott autó minden szempontból felülmúlja eddigi nagy testvérét; egyedül az apró csomagtartóval lehetnek gondok.
Elképzelhető volna tehát, hogy a nyújtott Up bevezetése egyben a Polo halálát is jelentené?
Nem igazán. A jelenlegi Polo ötéves modell, akkor fiatalnak számító padlólemeze az MQB platform bevezetésével okafogyottá vált, utódja elméletileg erre a szuperrugalmas padlóra épül majd – ki van tehát taposva a modell stabil műszakiságú és költséghatékony jövője.
Hamarosan Skoda és SEAT is készül majd belőle. A pozsonyi gyárban alacsonyabbak a munkaerőköltségek a németországinál, ami segít lenyomni az árát
Fotó megosztása:
Mindig fényezett az első lökhárító, egyes kiviteleken még a keréktárcsák is. Három és fél méteres hosszával, 1,65-ös szélességével és nem egész másfél méteres magasságával az Up (VW-s írásmóddal: up!) pontosan illeszkedik a mini kategóriába
Fotó megosztása:
Rekordtávolságra tolták egymástól az első, MacPherson és a hátsó, csatolt lengőkaros felfüggesztést (2,42 méterre) azért, hogy minél nagyobb lehessen közöttük az utastér. Körülbelül egy évig csak háromajtós készül belőle, de jövőre jön az ötajtós változat, 2013-ban pedig érkezik a tisztán elektromos hajtású modell
Fotó megosztása:
Nem új ötlet, de jól áll az Up-nak is: egyetlen üvegtábla az ötödik ajtó. Alul átláthatatlanra festették, nehogy avatatlan szemek bepillanthassanak a csomagtartóba
Fotó megosztása:
A földgázos változat csak 79 gramm szén-dioxidot bocsát a levegőbe 100 kilométerenként. A többi nem ilyen barátságos a környezethez, a 75 lóerős benzinmotor például 108 grammal terheli a környezetet, ami azért még így sem tragikus, sőt!
Fotó megosztása:
Mindenképpen háromhengeres, egyliteres, szikragyújtású motort találni a gépháztető alatt, a kérdés csak a teljesítmény és az üzemanyag. A benzinesek teljesítménye 60 és 75 lóerő, a hozzánk nem érkező földgázosé 68. A legnagyobb teljesítményű motorral sem pályázhatunk Vettel babérjainak megtépázására, cserébe a fogyasztás sem szárnyal Forma 1-es magasságokban. A később elérhető stop-start rendszerrel a 60 lóerős fogyasztása 4,2 l/100 km, a 75 lóerősé 4,3 l/100 km
Fotó megosztása:
Az alap a 14-es acélfelni, de csinos könnyűfém felniket is fejlesztettek az Uphoz, amelyek között akad fényezett is. A kisebbekkel (14-es, 15-ös) egészen elfogadható a rugózási kényelem, a nagyobbakhoz tartozó alacsonyabb oldalfalú gumikkal rázósabb a helyzet. 15 milliméterrel ültetett sport kivitel is készül majd az Up-ból
Fotó megosztása:
Nem mondom, hogy egy Ferrari kormányát elcserélném az Up-éra, de a maga kategóriájában több szempontból is mércét állít a legkisebb VW. Ilyen például a térkínálata és a zajszintje. És, ami a márkától egészen meglepő: nagyon sokféleképpen lehet felöltöztetni, illetve egyénire szabni az Up-ot
Fotó megosztása:
Az egész utastér hangulatát meghatározza a műszerfalon a külső fényezés színében, vagy egy választott színben pompázó széles műanyagcsík. A megoldás ugyanaz, mint a FIAT 500-ban, és ahogy jól mutat ott, itt is javítja asz összképet
Fotó megosztása:
Fehér belsővel kicsit olyan, mintha egy fürdőszobába csöppentünk volna, de mindenképpen értékelendő a német formatervezők merészsége, ami - finoman szólva - a márka többi típusára nem nagyon jellemző
Fotó megosztása:
Black is black, vagyis ami fekete, az sötétebb az éjszakánál. Így néz ki a black névre keresztelt kivitel belseje. Biztosan van, aki szerint elegáns, szerintem viszont komor. A minőségérzetnek azonban jót tesz. Már-már azt gondolhatnánk, luxusautóban ülünk, ha nem látszana ki itt-ott a lemez, és nem lenne minden műanyag kőkemény - ami ebben a kategóriában abszolút elfogadott megoldás
Fotó megosztása:
Talán a legjobb a miniautókba szerelt vezetőülések közül. Az azonban nem a legelőnyösebb, hogy az ülés előretolásához le kell hajolni a háttámla tengelyéhez épített támladöntő karhoz. (Sok típusnál a háttámla tetejénél is megismétlik, amivel sokkal kényelmesebb az ülésmozgatás.) Az ülés előrecsúsztatása után is igényel egy kis hajlékonyságot a hátsó ülés megközelítése
Fotó megosztása:
Csak két utasnak alakítottak ki helyet hátul, ők viszont kényelmesen utazhatnak, feltéve, hogy nem sokkal termetesebbek az átlagnál. A háttámlák is kényelmesen dőlnek hátra, nem úgy, mint némelyik kisautóban, ahol a nagyobb csomagtartó miatt egészen meredek szögben állítják be őket
Fotó megosztása:
Egy kevés a régebbről ismert alkatrészek közül. Az elektromos tükörállítás és ablaklehúzás gombjai majd minden Volkswagenben ugyanezek
Fotó megosztása:
Hatalmas sebességmérő, amivel a VW első népautóját, az ős Bogarat szerették volna megidézni. A fordulatszámmérő mérete mindenesetre arra utal, hogy amit mutat, csak tájékoztató adat. Azt azonban nem árt tudni, hogy még az erősebb benzinmotor is csak akkor kezd érezhetően húzni, ha a mutató a hármas szám fölé lendül
Fotó megosztása:
Még egy ismerős! Ez, és a másik bajuszkacsoló is szabvány VW
Fotó megosztása:
Így spórolnak a miniautóknál - egyetlen műanyagtábla borítja az ajzót, az sem teljesen. De mert a műszerfal is egy fényezett műanyagcsíkot kap, ezért az összhatás mégis harmonikus
Fotó megosztása:
Na tessék, mi is benne vagyunk! Az Up biztonsági öveit az Autoliv magyarországi, Sopronkövesden működő üzeme szállítja a VW pozsonyi gyára számára
Fotó megosztása:
Minden egy helyen. A középső panelről vezérelhető a fűtés-szellőzés, és ott a CD-s rádió is. Felárért a műszerfal tetejére pattintható a hordozható infotainment egység (portable infotainment device), amely a navigációs rendszer és a fedélzeti számítógép feladatköreit is ellátja
Fotó megosztása:
Egyre szélesebb körben alkalmazott megoldás a kettős padló. Alulra helyezve 251 literes a csomagtartó, amivel az Up még a kisautók között sem vallana szégyent. Legalul teljes méretű pótkeréknek alakítottak ki helyet. A padló felső helyzetének inkább bővítéskor van jelentősége, mint az a következő képen látható
Fotó megosztása:
Csak a támlák előredöntésével lehet növelni a rakteret, és az alacsony támlák akkor is előredönthetők, ha az első üléseket alaposan hátratolják. Ha a padlót ilyenkor a felső szinten rögzítjük, 951 literes térfogatot kapunk, aminek a kihasználását csak a betüremkedő lámpák nehezítik meg
Fotó megosztása:
Egy kis színorgia. A fekete és a fehér külön kivitelnek számít, amit black, illetve white felirattal jeleznek is az első ajtókon. Magyarországra várhatóan csak 2012 első negyedévében érkeznek meg az első Up-ok, a hazai képviselet ígérete szerint nem a valóságtól elrugaszkodott, hanem igenis elérhető árakon
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
De nem ez az egyetlen ok, amiért nem számolnánk a Polo nyugdíjazásával: a Volkswagen tájékoztatása szerint ugyanis a nyújtott Up verziót „nem Európába és nem is Kínába” szánják. Opcióként felmerülhet még Dél-Amerika, illetve a FÁK piacai, illetve egy másik márka a konszernen belül – a Škoda filozófiájába pont bele illene a nyújtott tengelytávú VW-variáns gondolata. Másfelől viszont… nem tudjuk.
(Képeinken a VW Up alapváltozata látható)