Verseny volt
Azt már csütörtökön tudtuk, hogy Sebastien Ogier megnyerte a 2013-as rali-világbajnokságot, hiszen a szokásoktól eltérően nem a verseny utolsó, hanem első szakasza volt a különpontokért zajló power stage, ahol begyűjtötte a szükséges pontokat.
Ám nem is ezért várták a rajongók igazán a Francia-ralit, hanem mert ez volt Sebastien Loeb pályafutásának utolsó WRC-s versenye. A legtöbben arra számítottak az idei favorit Sebastien Ogier és Loeb óriást meccselnek majd a győzelemért.
Ez azonban végül elmaradt – több okból is. A pénteki versenynap nem a két franciáról szólt, hanem a belga Thierry Neuville-ről, aki a többiektől eltérő gumistratégiájának köszönhetően (száraz pályára készült és nem esősre) elhúzott az üldözőktől. Magabiztosan tartotta több mint tíz másodperces előnyét egészen szombati nap feléig, amikor autója hátuljával eltalált egy követ, az így szerzett defekttel pedig visszaesett az ötödik helyre, másfél perces hátrányba.
Az addig őt üldöző négyes összes tagja hirtelen mind esélyessé vált a győzelemre, hiszen öt másodpercen belül sorakoztak. Dani Sordo vezetett, Jari-Matti Latvala, Ogier és Loeb előtt. Bár a spanyol és a finn versenyző is vezette a versenyt, Ogier vasárnap nem kegyelmezett, három gyorsaságit nyert zsinórban, behozhatatlan előnyre szert téve.Loebbel sem kellett már törődnie, mivel a Citroën versenyzője a vasárnapi első – eső áztatta – gyorsaságin egy gyors jobb kanyarban megpördült, majd fejtetőre borulva az árokban landolt. Game Over. Sebastien Loeb nemcsak minden talajtípuson mutatott gyorsaságával, de egyenletes teljesítményével és igen ritka hibáival érte el, hogy a történelem legeredményesebb raliversenyzője legyen. Kár, hogy pont a búcsúversenyén hibázott.
„Elvesztettem az autó hátulját egy gyors jobbkanyarban, majd megpördültünk és az árokban kötöttünk ki. Ekkor ért véget a verseny számunkra. Természetesen jobb szerettem volna az utolsó versenyemet befejezni, de nem a terveink szerint alakultak a dolgok” – szögezte le a kilencszeres világbajnok, aki elsősorban a többek között miatta érkező rengeteg szurkolót sajnálta. Délután ezért egy nyitott autóban körbekocsikázott, hogy üdvözölje a szurkolóit.
A francia rajongóknak azonban így is volt mit ünnepelni, hiszen Ogier elsőségével továbbra is hazai pilótáé a verseny trófeája. A második helyen Dani Sordo ért célba Jari-Matti Latvala előtt.
„Csodálatos, ahogy megnyertük ezt a világbajnoki címet. A nulláról indulva lettünk világbajnokok, s ez egy nagyszerű történet. Nehéz év van mögöttünk rengeteg munkával, fejlesztéssel és erőfeszítéssel mindenkitől. Ez a Volkswagen első éve a rali-világbajnokságban és még nem is fejeztük be a szezont, de máris világbajnokok vagyunk” – nyilatkozta lelkesen az újdonsült világelső, akinek ez volt idei hetedik, összességében 14. győzelme.
Thierry Neuville számára nem úgy végződött ez a rali, ahogyan szerette volna. Bár a rali során úgy nézett ki, hogy megszerezheti első győzelmét, mégsem sikerült ez neki. A belga pilóta végül csak a negyedik lett, majd egy perccel lemaradva Latvala mögött, továbbra is a második az egyéni ponttáblán.
Jevgenyij Novikov lett az ötödik, a hatodik helyen a betegeskedő Mikko Hirvonen ért célba, aki bár nem hibázott, de nem tudta tartani a tempót az éllovasokkal. Andreas Mikkelsené a hetedik hely, akit Mads Östberg követ a nyolcadikon. Az első tizet Robert Kubica és Romain Dumas zárja azután, hogy Martin Prokop Fiestája törött felfüggesztése miatt kiesett.
2013-as Francia-rali végeredménye:
1. Sebastien Ogier VW 2ó53p07.6mp
2. Dani Sordo Citroën +12.2mp
3. Jari-Matti Latvala VW +19.5mp
4. Thierry Neuville M-Sport Ford +1p14.1mp
5. Jevgeny Novikov M-Sport Ford +3p10.9mp
6. Mikko Hirvonen Citroën +3p37.7mp
7. Andreas Mikkelsen VW +4p04.2mp
8. Mads Ostberg M-Sport Ford +4p35.2mp
9. Robert Kubica PH Citroen +9p31.4mp
10. Romain Dumas Dumas/M-Sport Ford +11p55.8mp
Videók
Az első nap:
A második nap:
Zárónap:
A francia-ralit követően a csapatok pihenőre mehetnek, hiszen csak három hét múlva van ismét jelenésük, akkor a szezon utolsó előtti raliján, a Katalán-ralin (2013. október 24-27.). Ez eddig a Citroën terepe volt, hiszen pilótái mindig domináns formájukat hozták. Kérdés, hogy a teher alól felszabadult Ogier megdönti-e ezt az uralmat, s ezúttal a VW-hez kerül-e a katalán győzelmi trófea.
A világbajnokság állása
Pilóták
1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport 238 pont
2. Thierry Neuville Qatar WRT 143 pont
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport 125 pont
4. Dani Sordo Abu Dhabi Citroen WRT 117 pont
5. Mikko Hirvonen Citroën WRT 111 pont
6. Mads Östberg Qatar M-Sport WRT 81 pont
7. Sebastien Loeb Citroën WRT 68 pont
8. Jevgenyij Novikov Qatar M-Sport WRT 57 pont
9. Martin Prokop JIPOCAR Czech National Team 49 pont
10. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport 2 40 pont
Gyártók
1. Volkswagen Motorsport 339 pont
2. Citroën WRT 259 pont
3. Qatar WRT 157 pont
4. Qatar M-Sport WRT 156 pont
5. Abu Dhabi Citroen WRT 59 pont
6. Jipocar Czech National Team 51 pont
7. Volkswagen Motorsport 2 40 pont
8. Lotos WRC Team 20 pont
(Forrás: Amber PR)