Nemrég Lencsés Csaba nagyon érdekes cikkben járta körül, hogy mi lesz itthon a kínai autókkal és mi lett azokkal a cégekkel, amelyek megpróbálkoztak kínai autómárkák forgalmazásával. Van is több kínai gyártó, amely bejönne Magyarországra, de kereskedőhálózat híján egyetlen autót sem lehet eladni. Ezért megkérdeztük a GÉMOSZ (Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége) elnökségét, hogy a márkakereskedések oldaláról mivel jár egy kínai márka felvétele. Az alábbiakban az autókereskedelmi szakmai szövetség állásfoglalását olvashatják.

Mekkora befektetés egy új márkát felvenni a meglévők mellé?

A gyártói, importőri elvárások okán viszonylag alacsony az esélye annak, hogy meglévő bemutatóteremben – a korábban forgalmazott márka mellett – másik márka értékesítése megindulhasson. Van erre példa Európa-szerte, de ezt Magyarországon nem engedték meg az importőrök. A saját, meglévő felépített új szalon esetén – átlagos elvárást feltételezve, és a járulékos költségeket is számítva – nagyjából 100-150 milliós nagyságrendről beszélhetünk. (Szigorúan csak a bemutatótermet, és annak installációját tekintve, a márkaszerviz felszerelését nem.) A presztízsmárkák esetében ez a szám exponenciálisan növekedhet. Kisebb presztízsű márkák esetében viszont csökkenhet, ami a méretekkel, színvonallal kapcsolatos alacsonyabb elvárásoknak köszönhető.

30 százalékkal kellene olcsóbbnak lennie a kínai autóknak, hogy a meglévő márkáktól számottevő arányban vegyenek el vevőket - véli az újautó-kereskedelmi szakmai szövetség.

A leadképen egy BAIC C70, kisfiúval a Brilliance H330 látható

A leadképen egy BAIC C70, kisfiúval a Brilliance H330 látható

Mely kereskedések nyithatnak először a kínai autók felé? Japán vagy dél-koreai márka mellé könnyebb kínait felvenni, mint európai gyártmányokkal dolgozva?

Ezt elsősorban az adott cég üzlet- és kereskedelempolitikája határozza meg, ebben nem érzünk érdemi különbséget európai és távol-keleti gyártók között.
 
Kik vennének kínai autót hazánkban?

Megjelenésükkor – a piac árérzékenysége miatt – feltételezhetően inkább a magánvásárlók fogadnák el alternatívaként a kínai autókat. Ám a technikai/technológiai/minőségi színvonal, illetve a kínai termékekkel kapcsolatos előítéletek feltételezhetően a privát szférában is éreztetik majd hatásukat.
 

A kínai gyártók is tudnak ötcsillagos autót csinálni, legalábbis a Qoros 3 Sedan már elérte ezt a minősítést. De európai színvonalú biztonsággal és kipufogógáz-tisztítással az autók ára is megugrik

A kínai gyártók is tudnak ötcsillagos autót csinálni, legalábbis a Qoros 3 Sedan már elérte ezt a minősítést. De európai színvonalú biztonsággal és kipufogógáz-tisztítással az autók ára is megugrik

Mennyivel kellene olcsóbban adnia hasonló kategóriájú autót egy kínai márkának, hogy a vevőket meggyőzze?

Hasonló kategóriájú, felszereltségű autó esetében mintegy 30 százalékos árdifferencia segítheti elő a kínai autók bevezetését. A szigorú EU-standardoknak is köszönhetően kérdéses, hogy a jobb minőségű kínai gyártmányok esetében ez elérhető-e. 2013. január 1-jétől az Európai Unió területén csak megfelelő gyalogosvédelemmel és 5 csillagos törésteszttel bíró járművek állíthatók forgalomba. (Csekély darabszám esetén a gyártó kérhet derogációt, azaz kivételes elbánást és egyedi forgalomba helyezési eljárással rendszámozhat nem ötcsillagos autókat, de volument ezzel a módszerrel nem lehet értékesíteni – mondta ennek kapcsán lapunknak Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke.)

A válaszokat olvasva érzésünk szerint kevés márkakereskedőben buzog majd a vágy, hogy kínai autók értékesítésébe invesztáljon, a jelenleg havi 1000-1500 autót vásárló magánszemélyre alapozva.