Idén szeptemberben felszállt a tavalyi átok: miután 2012. kilencedik hónapjában tíz éve nem tapasztalt mélységbe zuhantak az eladások, idén 5,4 százalékkal több, 1 159 066 új gépkocsit értékesítettek a harminc nap alatt. Elbízni mégsem szabad magunkat, egyrészt, mert ez még mindig a második legrosszabb érték 2003 óta (akkor kezdte jegyezni az eladásokat az ACEA), másrészt mert idén szeptemberben eggyel több munkanap volt, mint tavaly, ami önmagában magyarázatot adhat a huszadával erősebb forgalomra.
Magyarország az EU mintaállama!
Nálunk nőttek legtöbbet az eladások
Éves szinten továbbra is mínuszban van Európa autópiaca, de legalább az ősz jól indult. Szeptemberi statisztikák és háromnegyed éves adatok az Európai Autógyártók Szövetségétől (ACEA).
Az egész éves eddigi teljesítményt tekintve nincs különösebb okunk az optimizmusra. Az eddig eladott 9 000 629 autó 3,9 százalékkal kevesebb, mint amennyi tavaly az első három negyedévben a 27 tagországban gazdára talált.
Az öt legnagyobb piacot tekintve egyedül Nagy-Britanniában látható növekedés; az évben eddig 10,8 százalékkal erősödtek az eladások a szigetországban. Spanyolország -1,6%-kal, Németország -6,0%-kal zárta az év háromnegyedét, az olasz piacon 8,3 százalékkal fogyott kevesebb autó, Franciaországban 8,5% volt a visszaesés.
A teljes képet tekintve az égvilágon semmi jelentősége, de Magyarország továbbra is képes erősíteni – nem tudjuk, örüljünk-e annak, hogy a sereghajtók között felküzdöttük magunkat az élbolyba. A 4659 darab eladott autóval a kis piacok közül csak Finnország, Szlovákia és Portugália előz meg bennünket. Szeptemberben 32,3 százalékkal teljesítettünk jobban (a legjobb százalékos növekedés az egész EU-ban!), éves szinten 4,3% a növekedés.
A 27 tagországban csoportszinten továbbra is a VW-konszern vezet (szeptemberben 23,6% piaci részesedés, 5,4% növekedés; az év első kilenc hónapjában 24,8% piacrész, 3,4% csökkenés).
A legkeresettebb önálló márka szeptemberben a Volkswagen volt (11,4% piacrész), a második helyen az Opel/Vauxhall áll, 7,5 százalékos piacrésszel, majd a Renault (6,2%), a BMW (5,9%) és a Peugeot (5,7%) következett.
A múlt hónapban egyébként a Renault mutatta be a legnagyobb növekedést, a csoport 17 százalékkal bővítette értékesítését, míg a céghez tartozó Dacia eladásai 40 százalékkal emelkedtek. A legnagyobb szeptemberi visszaesés az Alfa Romeóé (-20 százalék), a Lancia/Chrysleré (-14,8 százalék) és a Hondáé (-13,7 százalék).