Az Alice Springs és Barrow Creek közötti, 286 kilométeres út sziklás szakaszokkal tagolt sivatagon visz keresztül, az alapvetően kihalt tájban egy-egy településen halad át csupán a forgalom. A Google útvonaltervezője szerint jelenleg három és fél órán át tart az út az egyik városból a másikba, ami jó 80 km/óra átlagsebességet tételez fel.

Noha ez az út része a kontinensnyi országot észak-déli irányban átszelő, 2800 kilométeres, hírhedt Stuart Highwaynek, váratlanul jók a baleseti statisztikái: 2001 és 2011 között egyetlen halálos baleset sem történt ezen a szakaszon. Éppen ezért a helyi vezetés úgy döntött, tesz egy merész kísérletet, és ennek az útnak egy 190 kilométeres szakaszán feloldja az egyébként szigorú, 130 km/óra sebességkorlátozást. 
A V8-as Holden VF Utékkal száguldozó fiatalok körében alighanem osztatlanul népszerű lesz a döntés, a helyi autóklub szerint azonban felelőtlenség ezt megengedni. „Előbb vagy utóbb elkerülhetetlenül emberéleteket fog követelni, ha feloldják a korlátozást.” – mondta Andrew McKellar. 
Készül a déli halálút! 1
Készül a déli halálút! 7
Megfelelő hozzáállás és infrastruktúra (no meg a sebességet automatikusan ésszerű mértékűre mérséklő, kellően sűrű forgalom) esetén a korlátozás hiánya önmagában nem jelent kirívóan magas halálozási arányt. 
Egy frissen közzétett statisztika (itt, a 15. oldalon) szerint 2011-ben a korlátozás nélküli autópályáiról ismert Németország útjain minden egymilliárd járműkilométerre 5,6 halálos kimenetelű baleset esett – ugyanannyi, mint Ausztráliában. Ugyanez az arány érdekességképpen az Egyesült Államokban 6,8, Nagy-Britanniában 3,9 volt. Utóbbi csak hajszállal maradt le a legjobb Norvégia, Svédország és Izland mögött (3,8). A sereghajtó Csehország (16,2) és Korea (17,6), de nem minden ország közöl ilyen jellegű statisztikákat – például Magyarország sem.