Bár a mezőny szinte egyöntetűen tiltakozott ellene, az FIA nem engedte, hogy megváltoztassák a szervezők a Spanyol-rali harmadik napjára vonatkozó rajtprocedúrát. Mivel a pénteki, szombati aszfaltos szakaszokat vasárnap murvás pályák követték a világbajnokság 12. futamán, félő volt, hogy lassítási versenyt rendeznek majd a legjobbak, hogy a zárónapon ne kelljen az élről indulniuk.
Aszfalton jó elsőnek indulni, de murván épp ellenkezőleg.
Az elsőségért szombaton harcban lévő Jari-Matti Latvala (VW) és Dani Sordo (Citroën) végül nem trükköztek, így szenvedtek is rendesen vasárnap. Ezzel szemben Sebastien Ogier szárnyalt.
Az előző futamon, Németországban az egyéni világbajnoki címet megnyerő francia pilóta remekül kezdett pénteken, mindhárom szakaszt megnyerte, majd szombaton is jól kezdett, de napközben defektet kapott és az élről a hatodik helyre került. Valószínűleg ő sem hitte, hogy ez defekt lesz a sikere kulcsa.Vasárnap 46 másodperces hátrányból indult, de míg az élen autózok szenvedtek a csúszós, poros szakaszokon, Ogier remekelt. Hatból négy szakaszt megnyert és az utolsó előtti gyorsaságin átvette a vezetést és megnyerte a versenyt.
Sikerében szerepe volt annak is, hogy Latvala autójában kisebb tűz ütött ki az utolsó előtti szakasz végénél, bár vélhetően anélkül is nyert volna, legfeljebb az utolsó szakaszon lépett volna az első helyre. A Volkswagen-csapat kettős sikerével behozhatatlan előnyre tett szert a bajnokságban, első idényükben megnyerték a konstruktőri bajnoki címet.
Sokáig úgy tűnt, Dani Sordo a végső győzelemre is esélyes lehet, hiszen 1,6 másodperces hátrányban vágott neki a zárónapnak. A murván aztán ő is szenvedett, de még Latvalánál is többet veszített. Ám finn ellenfelével szemben nem jutott el a célig, az utolsó előtti szakaszon kiesett a versenyből, miután szétütötte autója futóművét.
A harmadik hely így csapattársához, Mikko Hirvonenhez vándorolt, aki az utolsó előtti szakaszon került defektet szerző Thierry Neuville elé.
A Volkswagen mellett a Citroënnek is volt minek örülnie Spanyolországban, miután az ő autójukkal szerezte meg a WRC2 mezőny bajnoki címét Robert Kubica. A korábbi Forma-1-es versenyző első teljes idényében azonnal megmutatta kiemelkedő képességeit. Hét futam szerepelt a lengyel pilóta programjában, amelyek közül a mostanival együtt öt versenyt megnyert. A megszerezhető 150 pontból 144-et szerzett.
A 2013-as Spanyol-rali végeredménye
1. Sebastien Ogier Volkswagen Polo R WRC 3ó 33p 21.2mp
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Polo R WRC +32.9mp
3. Mikko Hirvonen Citroën DS3 WRC +1p 13.7mp
4. Thierry Neuville Ford Fiesta RS WRC +1p 33.9mp
5. Jevgeny Novikov Ford Fiesta RS WRC +2p 01.0mp
6. Mads Ostberg Ford Fiesta RS WRC +2p 26.0mp
7. Martin Prokop Ford Fiesta RS WRC +4p 55.8mp
8. Haydon Paddon Ford Fiesta RS WRC +6p 55.7mp
9. Robert Kubica Citroën DS3 RRC +11p 14.1mp WRC2
10. Abdulaziz Al-Kuwari Ford Fiesta RS WRC +13p 26.8mp
Power Stage / SS8 (Top 3):
1. Thierry Neuville Qatar Ford Fiesta RS WRC +3pont
2. Sebastien Ogier Volkswagen Polo R WRC +2pont
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Polo R WRC +1pont
A világbajnokság állása a Katalán Rali után:
Pilóták
1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport 265 pont
2. Thierry Neuville Qatar WRT 158 pont
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport 144 pont
4. Mikko Hirvonen Citroën WRT 126 pont
5. Dani Sordo Abu Dhabi Citroen WRT 117 pont
6. Mads Östberg Qatar M-Sport WRT 89 pont
7. Sebastien Loeb Citroën WRT 68 pont
8. Jevgenyij Novikov Qatar M-Sport WRT 67 pont
9. Martin Prokop JIPOCAR Czech National Team 55 pont
10. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport 2 40 pont
Gyártók
1. Volkswagen Motorsport 382 pont
2. Citroën WRT 274 pont
3. Qatar M-Sport WRT 174 pont
4. Qatar WRT 169 pont
5. Abu Dhabi Citroen WRT 63 pont
6. Jipocar Czech National Team 57 pont
7. Volkswagen Motorsport 2 40 pont
8. Lotos WRC Team 20 pont
A rali-világbajnokság záró versenye a Wales-rali lesz, amelyet november 13-17. között rendeznek. Ezen a futamon Robert Kubica már a legjobbak között versenyez, a Citroën WRC-t biztosít neki.