A Ford Kutatási és Innovációs Központjának elemzői összetett matematikai modellek segítségével próbálják fokozni a Ford versenyképességét, és mérsékelni a gyártás környezeti hatásait. A 15 évvel ezelőtt még kicsi kutatócsoportnak mára nemcsak a létszáma, hanem a fontossága is sokszorosára nőtt, feladata azonban változatlan – ez a csapat jelöli ki a vállalat számára a gazdaságosabb működés felé vezető utat.
A természettudósokból, matematikusokból, számítógépes modellezőkből és egyéb kutatókból álló csoport a legújabb adatelemzési módszerek felhasználásával fedeznek fel új lehetőségeket a Ford környezeti hatásának minimumra csökkentésére, miközben meghatározzák az új eljárásokban rejlő lehetséges kockázatokat és lehetőségeket.
A részleg kidolgozott például egy tudományos alapokon nyugvó modellt annak előrejelzésére, hogy a következő 50 évben mekkora széndioxid-kibocsátást produkál majd a közúti közlekedés. Tudományos és matematikai számításokkal kimutatták, hogy a közeljövőben nem várható egy bizonyos alternatív hajtási mód a többi fölé kerekedése, így a vállalat sokszínű hajtáslánc-portfólió kialakítása mellett döntött.
A Ford szerint az ilyen jellegű adatelemzés új dimenziókat nyit az innováció terén, amire jó példa az amerikai, plug-in hibrid hajtású Ford Fusion Energi modell. A jármű óránként 25 gigabájtnyi adatot termel, ezek pedig felhasználhatók az üzemanyag-takarékosság és az emisszió további javításához. A Ford kutatói már olyan járművekkel is kísérleteznek, amelyek tízszer ennyi,azaz 250 gigabájtnyi adatot szolgáltatnak óránként.