Andy Warhol 1963-ban, a „Halál és tragédia” sorozat részeként alkotta meg a gigantikus, 267 x 422 centiméteres szitanyomatot, amelyen egy fatörzsnek ütközött autó fényképe ismétlődik tizenötször. A két részből álló tabló bal oldala képsorozat egy totálkáros autóról, jobb oldala pedig egy ezüstös üres mező.
Warhol négy hasonló, monumentális munkát készített; ezek közül ez, az „Ezüst autó balesete” (Silver Car Crash) az egyetlen, amely magánkézben van. A festmény még 1988-ban került a Saatchi galériába, és azóta csupán egyetlen egyszer állították ki. A további három alkotás New Yorkban, Svájcban, illetve Bécsben található.
A művész egy kisebb, autós témájú szitanyomata, a „Zöld autó balesete” (Green Car Crash, 229 x 203 cm, 1963) 2007-ben 71,7 millió dollárért (akkori árfolyamon 12,7 milliárd forintért) kelt el a Christie’s árverésén. A rendőrségi üldözést követően felborult, kigyulladt autót ábrázoló alkotás piaci értékét az aukció előtt 25-35 millió dollárra becsülték, így nem meglepő, hogy az „Ezüst autó balesete” is többet hozott várt 60 millió dollárnál (13 milliárd forint).
Warhol 1962-ben kezdte el újságok szalagcímeinek nyers, emberi tragédiát ábrázoló fotóit feldolgozni – meg nem erősített pletykák szerint a balesetveszélyes autók ellen küzdő politikai aktivista, Ralph Nader felkérésére. A távolságtartó megközelítés, valamint a tragikus jelenet ismétlődése egyáltalán nem véletlen: Warhol ezek révén távolivá, értéktelenné, jelentéktelenné teszi a balesetet, bemutatva, hogyan öli ki az érzelmeket a média a befogadó közönségből.
Warhol munkásságáról többet is megtudhat korábbi cikkünkből.