Sebastien Ogier nemcsak a világbajnoki cím tekintetében vette át a stafétát Sebastien Loebtől, de a versenyeken mutatott egyenletes teljesítményben is.
22 gyorsasági szakasz várt a mezőnyre a rali-világbajnokság idei utolsó, walesi futamán. A sáros, murvás szakaszok közül kilenc esetben abszolút legjobb időt ért el Ogier, illetve további hét esetben második volt. Nem kérdés, hogy megérdemelten nyerte meg a versenyt.
Nem volt azonban ez fölényes győzelem, de – úgy tűnt – maximálisan kontrollált. A csütörtöktől vasárnapig tartó futamon pénteken este 20,1 másodperc, szombaton este 20,3, míg vasárnap 21,8 másodperc volt az előnye a csapattársa, Jari-Matta Latvala előtt. Kiautózott egy különbséget, majd azt tartotta. Ez azért is nagy szó, mert Ogier-nek korábban Walesben nem ment annyira jól, míg Latvala az elmúlt két évben nyerni tudott itt. Latvala vasárnap autója növekvő alulkormányozottságára panaszkodott, ráadásul a 19. gyorsasági szakaszon lefullasztotta autója motorját is.
„Nagyon boldog vagyok és egy nagy köszönet ismét a csapatomnak, az autó tökéletes volt. Úgy jöttem ide, hogy tudtam, ez a rali nem sikerült régebben túl fényesen, s még így is sikerült nyernem a csapattársammal szemben, aki igazán otthon érzi itt magát. Ez egy újabb nagyszerű győzelem a számunkra, és egy tökéletes szezon vége. Nagy kihívás lesz ennél jobb eredményt elérni jövőre” – szögezte le boldogan a versenygyőztes világbajnok, aki az idei 13 futamból kilencet megnyert.Thierry Neuville nem panaszkodhat az idei teljesítménye miatt. Nem tudott ugyan Ogier kihívója lenni, de folyamatos jó teljesítményt nyújtott. Ezúttal is a dobogón végzett, aminek köszönhetően az egyéni világbajnokság második helyén végzett. Nem véletlen, hogy jövőre már a Hyundai gyári programjában versenyezhet.
A verseny során felsejlett, hogy a Volkswagen akár a teljes dobogót kisajátíthatná, miután a harmadik autójukat vezető Andreas Mikkelesen szombaton remekelt és a hatodikról a negyedik helyre zárkózott fel. Már csak 20 másodpercre volt Neuville-től, ám vasárnap az első szakaszon megpördült és az ötödik helyre került Mads Ostberg mögé.
A hatodik helyre Martin Prokop hozta célba Fordját, akit a legjobb citroënes pilóta, Dani Sordo követ a hetedik helyen. Sordónak nem indult jól a versenye, mert egyből ötperces büntetést kapott, miután a felügyelők kiszúrták, hogy a Citroën már a kilencedik kasztniból épített autót, pedig a szabályok szerint egy évben csak nyolcat használhatnak.
A Citroën többi versenyzői még ennél is rosszabbul jártak. Mikko Hirvonen és Robert Kubica is összetörte autóját és kiesett a versenyből. A volt Forma-1-es pilóta ráadásul kétszer mutatta be ezt. Pénteken a sáros szakaszokon simán lecsúszott az útról, akkor még ki tudták javítani autóját, de szombaton súlyosabban sérült a kocsi, így fel kellett adnia a versenyt. A második balesetnél félreértette a navigátora által mondott információt, így még padlógázzal hajtott ott, ahol már fékeznie kellett volna. (Videók lentebb)
Kubica versenye korántsem volt ideális. A Katalán-ralin megnyerte a WRC2 kategória bajnoki címét, ezúttal viszont már az első ligában adott neki lehetőséget a Citroën. Ám nemcsak az autó volt új, de Walesben sem versenyzett korábban, a megszokott navigátor helyett új ember, Michele Ferrara ült mellette, aki nem lengyelül, hanem olaszul diktálta az itinert. Talán sok volt az újdonság egyszerre?
A nyolcadik helyezett és a WRC2 kategória győztese a helyi menő, Elfyn Evans lett Jari Ketomaa és Mark Higgins előtt.
2013-as Wales-rali eredménye
1. Sebastien Ogier VW 3ó3p36.7mp
2. Jari-Matti Latvala VW +21.8mp
3. Thierry Neuville M-Sport Ford +1p24.5mp
4. Mads Ostberg M-Sport Ford +1p48.2mp
5. Andreas Mikkelsen VW +2p3.4mp
6. Martin Prokop Czech Ford +7p37.5mp
7. Dani Sordo Citroën +8p27.9mp
8. Elfyn Evans M-Sport Ford +11p13.1mp*
9. Jari Ketomaa Autotek Ford +12p16.2mp*
10. Mark Higgins Symtech Ford +13p21.0mp*
*WRC2
A Wales-ralival egy újabb szakasz zárult le a történelemkönyvek fejezetében. Sebastien Loeb végleg távozik a rali-világbajnokság porondjáról, s idén helyét honfitársa, Sebastien Ogier foglalta el. A konstruktőri ponttábla első helyét is egy új gyártó, a Volkswagen vette át a Citroëntől. 2014-ben egy klasszikus rali, az Akropolisz-rali kikerül a versenynaptárból, s helyette a Lengyel-rali debütál a vb-n. A Hyundai is beszáll a harcba Thierry Neuville-lel a volán mögött. Talán az ifjú belga lesz az új trónörökös? Nem kell sokáig várnunk, hogy megtudjuk, ugyanis 2014. január 19-én Monte-Carlóban ismét munkába állnak a ralicsapatok.
Mikko Hirvonen kiesése:
Kubica első bukása:
Kubica második esése:
A világbajnokság végeredménye:
Pilóták
1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport 290 pont
2. Thierry Neuville Qatar WRT 176 pont
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport 162 pont
4. Mikko Hirvonen Citroën WRT 126 pont
5. Dani Sordo Abu Dhabi Citroen WRT 123 pont
6. Mads Östberg Qatar M-Sport WRT 102 pont
7. Jevgenyij Novikov Qatar M-Sport WRT 69 pont
8. Sebastien Loeb Citroën WRT 68 pont
9. Martin Prokop Czech National Team 63 pont
10. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport 2 50 pont
Gyártók
1. Volkswagen Motorsport 425 pont
2. Citroën WRT 280 pont
3. Qatar M-Sport WRT 190 pont
4. Qatar WRT 184 pont
5. Jipocar Czech National Team 65 pont
6. Abu Dhabi Citroen WRT 63 pont
7. Volkswagen Motorsport 2 50 pont
8. Lotos WRC Team 20 pont