Ha beletúr az ember a kgfb-rendszer sűrűjébe, rengeteg gyöngyszemet talál. Íme, néhány szélsőség a kötelező felelősségbiztosítási piacról. 2013 ősze, Magyarország.
105 éves sofőr fiatal német kocsival
Az emberek többségéről feltételezzük, hogy igazat mond, pláne szerződéskötéskor, ezért gondolkodóba estünk, amikor a Netrisktől bekért adatok között ezt olvastuk: a legidősebb kgfb-ügyfelük egy 1908-ban született hölgy, aki fiatal német kocsira kötött biztosítást idén. Miért ne vezethetne egy 105 éves üknagymama? Pláne, ha az orvos engedi.
Aztán beugrottak azok az ügyeskedők – itt és most nem az 1908-as születésű Netrisk-ügyfélre utalunk -, akik sportot űznek belőle, hogy kedvezőtlen bonus/malus besorolású nagyvárosi fiatalként a kedvező besorolású vidéki nagymama nevén futtatják a kocsijukat, hogy pénzt spóroljanak. De olyanról is hallottunk már, akinek a biztosítós ügyintéző írt a neve mellé B10-es besorolást némi kenőpénzért. Akinek pedig sok pénze van, az még többet spórol, de erről majd később.
111 éves autó 8200 forintos biztosítással
A kgfb-s legeket kutatva természetesen kíváncsiak voltunk a legöregebb, kötelező biztosítással rendelkező kocsira is. Nos, a Generali egyik ügyfele egy 1902-es gyártású De Dion Bouton Type K1-re kötött biztosítást, de az Allianznál is van 100 évnél idősebb autó, ők viszont nem árulták el a jármű márkáját. A természetesen OT-rendszámos De Dion után évi 8200 forint a kötelező felelősségbiztosítás díja.
Mi ez a márka?
A veteránosok között ismert De Dion Bouton márkát 1883-ban alapították Franciaországban, ám azt kevesen tudják, hogy a századfordulón már a világ egyik legnagyobb autógyárává vált. Ehhez elég volt akkor évi 400 jármű, és körülbelül 3000 motor legyártása, utóbbiból megbízhatóságuk miatt más márkák is vásároltak saját kasztnijukba. A K1 sikerei után az első világháború megrogyasztotta a céget, amely ezt követően sosem tudott már talpra állni. Bár a Peugeot és a Mercedes is érdeklődött felvásárlóként, végül 1932-ben lehúzták a rolót.
Veterán jármű a legkisebb éves díj rekordere is. Habár több biztosítónál minimalizált az éves kgfb-díj (pl. 3500 forint, Aegon), ennek csak a töredékét, már-már megmosolyogtató összeget fizet a győztes. Összesen 375 forintot egy évre! „Ügyfelünk veterán motorkerékpárjára fizet ennyit, az idősebb korosztályba tartozik, vidéki, és a legmagasabb bonus osztályú besorolással rendelkezik. Emellett együttkötési kedvezményeket is igénybe vett nálunk” – tudtuk meg a Generali Biztosítótól.
Na, de milyen kocsiért fizetnek a legtöbbet?
A cikk címe után most már kevesen merik rávágni, hogy Aventador. Esetleg azt, hogy Rolls Royce, és milyen igazuk van. A több százezer ügyfél kötését intéző Netrisk alkuszcégnél például egy MINI Cooper S vezet 250 ezer forintos éves díjjal, míg az Allianznál bő 300 ezres összeggel egy Audi A4-es. Nem R8? – kérdeztem vissza. Nem. Biztos, hogy nem egy A8-as lett elírva? Nem, és nem, pedig hát ilyen kocsik is léteznek ebben az országban, de úgy tűnik, azokra, és a rengeteg egyéb luxusautóra kevesebbet fizetnek a gazdáik.
A hivatalos magyarázat szerint azért, mert a jármű értéke mellett számos más dolog is befolyásolja a biztosítás díját, azt már mi tesszük hozzá, hogy éppen ezekkel lehet játszani. Ilyenek az üzembentartó életkora, lakhelye, bonus/malus besorolása, plusz még pár egyébbel lehet faragni az árból.
Mennyit fizetnek a ferrarisok?
Valóban az itt a kérdés, hogy akkor mennyit fizetnek az 50-80 milliós sportkocsik után, mert bár ezek többsége szlovák és német rendszámmal fut idehaza, páran magyar papírokkal használják őket. De, hogy biztosítási díjként meghökkentően keveset fizetnek, az is biztos.
A Netrisktől kapott tájékoztatás szerint náluk 8 darab Ferrarira kötöttek kötelező biztosítást, ahogy az alkuszcég fogalmazott, „az éves átlagdíjuk meglepően alacsony, 25 ezer forint körül alakul”. Önök is meglepődtek?
„Van olyan vélekedés, miszerint akinek a legtöbb pénze van, az a legzsugoribb. Vannak, akik megveszik az 50 milliós autót, majd mindent megtesznek, hogy a havi 70 ezer forintos díjat ne kelljen kifizetniük, épp ezért a B10-es vidéki nagymama nevére írják a kocsit. Pont olyan ez, mint az élet más területein, egyesek mindent megtesznek azért, hogy keveset fizessenek” – mondta magyarázatként egy biztosítási szakember.
300 ezres haszonért biztosítót váltana?
Ez sem vicc, a Biztosítás.hu egyik korábbi összegzése szerint az ügyfeleik között volt, aki náluk kötve biztosítást 318 ezer forintot takarított meg az éves kgfb-díján a biztosítóváltással. A legzsugoribb ügyfél díját pedig az vitte el, aki 49 (negyvenkilenc) forintos megtakarításért váltott az alkuszcégen keresztül másik biztosítóra.
Amikor azt kérdeztük, hogy a biztosítóknak vannak-e eszközeik megvizsgálni a kirívó eseteket, azt a választ kaptuk, hogy mivel ezekre a járművekre vigyáznak, a kárhányaduk nem indokolja, hogy rájuk szálljanak. Azt pedig senki nem tudja megmondani, hogy a biztosított járműveknek mennyi százalékával kapcsolatban fizetnek kevesebbet valótlan adatok miatt az üzembentartók. Pontosabban azok, akik valójában használják a kocsikat.
Több százmilliós kár is előfordul
Márpedig a kötelező biztosítás nem vicc, gyorsan világossá válik ez, ha a kifizetett kárösszegek alkalmankénti horribilis mértékét nézzük. Egy figyelmetlen autós nekiütközött az előtte haladónak, az a korlátnak csapódott, majd az árokba esett. A
Több tényező is az égig tudja emelni a járműtörések mellett a károkat: ilyen a környezetszennyezés, vagy a nagy értékű vagyontárgyak (pl. hidak, épületek) és az emberek sérülése.
Az Aegon Biztosítónál előfordult több százmilliós nagyságrendű kárkifizetés gépjármű felelősségbiztosítás után egy olyan esetben, ahol maradandó egészségkárosodást szenvedett a baleset áldozata. Szomorú érdekesség, hogy nem busz-, vagy vonatbaleset tucatnyi sérültje után fizetett ennyit az Aegon, hanem egyetlen személy után.