Ha beletúr az ember a kgfb-rendszer sűrűjébe, rengeteg gyöngyszemet talál. Íme, néhány szélsőség a kötelező felelősségbiztosítási piacról. 2013 ősze, Magyarország.

105 éves sofőr fiatal német kocsival

Az emberek többségéről feltételezzük, hogy igazat mond, pláne szerződéskötéskor, ezért gondolkodóba estünk, amikor a Netrisktől bekért adatok között ezt olvastuk: a legidősebb kgfb-ügyfelük egy 1908-ban született hölgy, aki fiatal német kocsira kötött biztosítást idén. Miért ne vezethetne egy 105 éves üknagymama? Pláne, ha az orvos engedi.

Aztán beugrottak azok az ügyeskedők – itt és most nem az 1908-as születésű Netrisk-ügyfélre utalunk -, akik sportot űznek belőle, hogy kedvezőtlen bonus/malus besorolású nagyvárosi fiatalként a kedvező besorolású vidéki nagymama nevén futtatják a kocsijukat, hogy pénzt spóroljanak. De olyanról is hallottunk már, akinek a biztosítós ügyintéző írt a neve mellé B10-es besorolást némi kenőpénzért. Akinek pedig sok pénze van, az még többet spórol, de erről majd később.

105 éves sofőr, 375 forintos éves biztosítási díj, és több százmilliós kártérítés egyetlen sérült után. Biztosítási legek.

Számos érdekes adatot tartalmaz a Mabisz 2012-es évkönyve, elég csak azt kiemelni, hogy tavaly 238 ezer autós káresemény történt

Számos érdekes adatot tartalmaz a Mabisz 2012-es évkönyve, elég csak azt kiemelni, hogy tavaly 238 ezer autós káresemény történt

111 éves autó 8200 forintos biztosítással

A kgfb-s legeket kutatva természetesen kíváncsiak voltunk a legöregebb, kötelező biztosítással rendelkező kocsira is. Nos, a Generali egyik ügyfele egy 1902-es gyártású De Dion Bouton Type K1-re kötött biztosítást, de az Allianznál is van 100 évnél idősebb autó, ők viszont nem árulták el a jármű márkáját. A természetesen OT-rendszámos De Dion után évi 8200 forint a kötelező felelősségbiztosítás díja.

Mi ez a márka?

A veteránosok között ismert De Dion Bouton márkát 1883-ban alapították Franciaországban, ám azt kevesen tudják, hogy a századfordulón már a világ egyik legnagyobb autógyárává vált. Ehhez elég volt akkor évi 400 jármű, és körülbelül 3000 motor legyártása, utóbbiból megbízhatóságuk miatt más márkák is vásároltak saját kasztnijukba. A K1 sikerei után az első világháború megrogyasztotta a céget, amely ezt követően sosem tudott már talpra állni. Bár a Peugeot és a Mercedes is érdeklődött felvásárlóként, végül 1932-ben lehúzták a rolót.

Nem vicc: 25 ezer forintot fizetnek a Ferrarikért! 14

Veterán jármű a legkisebb éves díj rekordere is. Habár több biztosítónál minimalizált az éves kgfb-díj (pl. 3500 forint, Aegon), ennek csak a töredékét, már-már megmosolyogtató összeget fizet a győztes. Összesen 375 forintot egy évre! „Ügyfelünk veterán motorkerékpárjára fizet ennyit, az idősebb korosztályba tartozik, vidéki, és a legmagasabb bonus osztályú besorolással rendelkezik. Emellett együttkötési kedvezményeket is igénybe vett nálunk” – tudtuk meg a Generali Biztosítótól.

Na, de milyen kocsiért fizetnek a legtöbbet?

A cikk címe után most már kevesen merik rávágni, hogy Aventador. Esetleg azt, hogy Rolls Royce, és milyen igazuk van. A több százezer ügyfél kötését intéző Netrisk alkuszcégnél például egy MINI Cooper S vezet 250 ezer forintos éves díjjal, míg az Allianznál bő 300 ezres összeggel egy Audi A4-es. Nem R8? – kérdeztem vissza. Nem. Biztos, hogy nem egy A8-as lett elírva? Nem, és nem, pedig hát ilyen kocsik is léteznek ebben az országban, de úgy tűnik, azokra, és a rengeteg egyéb luxusautóra kevesebbet fizetnek a gazdáik.

A hivatalos magyarázat szerint azért, mert a jármű értéke mellett számos más dolog is befolyásolja a biztosítás díját, azt már mi tesszük hozzá, hogy éppen ezekkel lehet játszani. Ilyenek az üzembentartó életkora, lakhelye, bonus/malus besorolása, plusz még pár egyébbel lehet faragni az árból.

Ötmillió járműre van élő kgfb Magyarországon. Vajon mennyi szerződés alapul valótlan adatokon?

Ötmillió járműre van élő kgfb Magyarországon. Vajon mennyi szerződés alapul valótlan adatokon?

Mennyit fizetnek a ferrarisok?

Valóban az itt a kérdés, hogy akkor mennyit fizetnek az 50-80 milliós sportkocsik után, mert bár ezek többsége szlovák és német rendszámmal fut idehaza, páran magyar papírokkal használják őket. De, hogy biztosítási díjként meghökkentően keveset fizetnek, az is biztos.

A Netrisktől kapott tájékoztatás szerint náluk 8 darab Ferrarira kötöttek kötelező biztosítást, ahogy az alkuszcég fogalmazott, „az éves átlagdíjuk meglepően alacsony, 25 ezer forint körül alakul”. Önök is meglepődtek?

„Van olyan vélekedés, miszerint akinek a legtöbb pénze van, az a legzsugoribb. Vannak, akik megveszik az 50 milliós autót, majd mindent megtesznek, hogy a havi 70 ezer forintos díjat ne kelljen kifizetniük, épp ezért a B10-es vidéki nagymama nevére írják a kocsit. Pont olyan ez, mint az élet más területein, egyesek mindent megtesznek azért, hogy keveset fizessenek” – mondta magyarázatként egy biztosítási szakember.

300 ezres haszonért biztosítót váltana?

Ez sem vicc, a Biztosítás.hu egyik korábbi összegzése szerint az ügyfeleik között volt, aki náluk kötve biztosítást 318 ezer forintot takarított meg az éves kgfb-díján a biztosítóváltással. A legzsugoribb ügyfél díját pedig az vitte el, aki 49 (negyvenkilenc) forintos megtakarításért váltott az alkuszcégen keresztül másik biztosítóra.

Amikor azt kérdeztük, hogy a biztosítóknak vannak-e eszközeik megvizsgálni a kirívó eseteket, azt a választ kaptuk, hogy mivel ezekre a járművekre vigyáznak, a kárhányaduk nem indokolja, hogy rájuk szálljanak. Azt pedig senki nem tudja megmondani, hogy a biztosított járműveknek mennyi százalékával kapcsolatban fizetnek kevesebbet valótlan adatok miatt az üzembentartók. Pontosabban azok, akik valójában használják a kocsikat.

A Generali kutatásának eredménye

A Generali kutatásának eredménye

Több százmilliós kár is előfordul

Márpedig a kötelező biztosítás nem vicc, gyorsan világossá válik ez, ha a kifizetett kárösszegek alkalmankénti horribilis mértékét nézzük. Egy figyelmetlen autós nekiütközött az előtte haladónak, az a korlátnak csapódott, majd az árokba esett. A

Ön mit gondol a kötelezőn ügyeskedve spórolókról?
Én tisztességes vagyok, ha mindenki korrekt lenne, kevesebbet fizetnénk mindannyian.
50% (1)
A szegényebbek részéről bocsánatos bűn füllenteni a biztosítónak.
0% ()
Szégyellje magát az a luxusautós, aki ezzel is csal, és nem fizet valós összeget.
50% (1)
két kocsi és a korlát mellett többen megsérültek – ebben a konkrét balesetben a Generali teljes kárkifizetése meghaladta az 50 millió forintot.

Több tényező is az égig tudja emelni a járműtörések mellett a károkat: ilyen a környezetszennyezés, vagy a nagy értékű vagyontárgyak (pl. hidak, épületek) és az emberek sérülése.

Az Aegon Biztosítónál előfordult több százmilliós nagyságrendű kárkifizetés gépjármű felelősségbiztosítás után egy olyan esetben, ahol maradandó egészségkárosodást szenvedett a baleset áldozata. Szomorú érdekesség, hogy nem busz-, vagy vonatbaleset tucatnyi sérültje után fizetett ennyit az Aegon, hanem egyetlen személy után.