A Népszabadság szerint a gyorsforgalmi út új nyomvonaláról már csütörtökön kormányrendelet jelenik meg. A lap úgy tudja, az új útszakasz megépítéséhez már megvan a jogerős környezetvédelmi engedély.

Az új szakasz megépítésének már az ütemterve is kész, 2014 első negyedévében meghirdethetik a közbeszerzési eljárást az autóút engedélyezési terveinek elkészítésére. A tervek 2015 őszére készülhetnek el, és 2016 tavaszára születhet meg a jogerős építési engedély.

A 250 milliárd forintos gyilkos

A főváros körüli gyorsforgalmi út gondolatát először dr. Vásárhelyi Boldizsár, a budapesti Műegyetem egykori professzora fogalmazta meg, ő vázolta fel az általa javasolt nyomvonalat ? Budapesttől a mainál kissé távolabb vezetve ?, a magyar automobil utak hálózatáról 1942-ben megjelent munkájában.

Még bő 70 évvel később, azaz ma is csak találgatjuk, hogy mikor lesz a körgyűrűnek nevezett valami tényleg kör. Zárt egész. Az M0-s történetével ebben a cikkünkben foglalkoztunk részletesen.

A Megyeri hidat és a 10-es főutat összekötő szakasz 8041 méter hosszú lesz. A 11-es főút után egy viadukton halad majd át a szentendrei HÉV vonala és a mellette haladó 1115-ös számú út felett. Ezután a sztráda bebújik a föld alá, első alagútja két kilométer hosszú lesz, az Ezüsthegy alatt halad, és a Budakalászi útnál ér véget. Ezután egy újabb, 3,2 kilométeres alagút következik, majd a Köves-bércnél bukkan ki a föld alól, és itt éri el a 10-es főutat.

Mikor lesz már teljes az M0-s?
Én azt már meg sem élem
0% ()
Egy-két évtized, és meglesz!
33% (1)
Kit érdekel, addig már rég repülő autók lesznek
67% (2)

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye szerint a 10-es út bekapcsolásával a körgyűrű minden, a fővárosba vezető főutat gyorsforgalmi úttal kötne össze. A fejlesztéssel Óbuda és lényegében a teljes budai oldal mentesülne a fővárost az Almásfüzitő – Esztergom – Dorog – Pilisvörösvár vonalról érő jelentős forgalomterhelés alól.
 
A szakasz elkészültének egyik akadálya a megfelelő nyomvonal kijelölése volt. A jogerős környezetvédelmi engedély szerint a 8 kilométeres autóút több mint fele a felszín alatt vezetne. Így megoldható, hogy a beruházás ne érintsen lakott területeket, ne igényeljen a természeti kincsek állapotát és a kilátást rontó felszíni műtárgyakat, és ne zárja el a fővárost a Pilisből érkező friss levegőtől a légszennyezettség növekedését okozva. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye szerint a szükségszerű megoldás miatt a beruházás megvalósítása akár százmilliárd forintos nagyságrendű költséggel is járhat. Sajtó információk szerint jelenleg hazánkban nagyságrendileg 2-3 milliárd forintért épül meg egy kilométer autópálya, hagyományos körülmények között, úgy tűnik ennek tízszerese is lehet az M0 új szakaszának km-ára.

Ha a beruházás el is készül, az 1-es és 10-es út közötti szakasz megvalósítása további éveket vehet igénybe, akkor válhat teljessé a körgyűrű. Ha teljes lesz a kör, akkor a jelenlegi 83 kilométeres szakasz nagyjából 128 kilométerre bővül.

Szakaszai

Az M0-s 4 fő szektorra osztható:

    M0 déli szektor: az 1-es főút és M5-ös autópálya között,
    M0 keleti szektor: az M5 és M3 autópályák között,
    M0 északi szektor: az M3-as autópálya és a 10-es főút között,
    M0 nyugati szektor: a 10-es főút és az 1-es főút között.

A kilométer-számozás az 1-es főúttól indul az M1-es autópálya felé.