Magyarországi vegyes vállalat alapításáról és autógumikhoz használt gumialapanyag-gyártó üzem létesítéséről kötött megállapodást a Mol és a Japan Synthetic Rubber Corporation (JSR). A vállalatban a JSR 51, a Mol 49 százalékos tulajdoni részesedéssel rendelkezik majd.

A Mol is beszáll az autógumigyártásba 1
A Mol is beszáll az autógumigyártásba 5


A Tiszaújvárosban felépülő, oldószeres eljárással készült sztirol butadién gumit (S-SBR) gyártó új üzem évi 60 ezer tonnás gyártókapacitással rendelkezik majd, és a piaci kereslet függvényében megvizsgálják a további kapacitásbővítési lehetőséget. A termékek értékesítése várhatóan 2017-ben indul.

A Mol a befektetés előnyeként említi a magyarországi gumigyártók jelenléte mellett a nyugat-európai gumigyártók könnyű elérhetőségét, továbbá a kelet-közép-európai, oroszországi és törökországi piacok közelségét, ahol a gumigyártás növekedése várható.

Az S-SBR szintetikus gumi molekuláris szerkezetének köszönhetően világszerte a gazdaságos, kisebb fogyasztást biztosító autógumik meghatározó alapanyaga. Az iparágban kiemelkedő tulajdonságú alapanyag tökéletesen megfelel az üzemanyaghatékony, nedves felületen kiváló tapadással rendelkező gumik gyártásához. A gumik üzemanyaghatékonyság alapján történő osztályozása jelenleg Japánban, Dél-Koreában és Európában terjedt el, de várhatóan egyre több országban bevezetik. Ennek alapján az S-SBR gumik iránti kereslet növekedése várható.

Magyarország guminagyhatalom volt – és maradt. A nagy termelőcégek közül a Michelin – amely a privatizáció során a magyar Taurust vásárolta fel -, a dunaújvárosi Hankook és a Bridgestone is jelentős termelést hozott hazánkba. Jelenleg három gyártó rendelkezik gumiabroncsgyártással foglalkozó üzemegységgel: a Bridgestone Tatabányán, a Hankook Rácalmáson, a Michelin pedig Budapesten és Nyíregyházán.