Kis- és közepes méretű teherautóknak szánt – 3,5-től 12 tonnáig számít kicsinek, 12 és 16 tonna között közepesnek -, négy évszakos teherabronccsal lép piacra a Michelin, a 2005-ben bemutatott, Michelin XDE 2 minden szempontból feljavított utódjával, az X Multi D-vel.
Téli gumi teherautóra?
Minden évben ősz végén, ahogy egyre hidegebb és csapadékosabb az idő, előkerül a téli gumi téma. Aki ilyenkor sokat autózik, annak már nem is kérdés, hogy ideje téli gumira cseréli a nyári abroncsot. Legalábbis a személyautón. De mi van a teherautókkal? Míg személyautókra a téli gumi már jó ideje, és egyre több országban kötelező, addig a teherautókra csak mostanában kezdenek hasonló, szigorú szabályokat hozni.
17,5 19,5 colos méretben készül a Németországban gyártott X Multi D, a 235-ös változat csak jövő februárban érkezik:
Hogyishívják?
A hosszú és nehezen megjegyezhető név némi magyarázatra szorul. A „Multi” tag arra utal, hogy az abroncs vegyes felhasználású, egyaránt jól használható autópályán, városi- és külvárosi környezetben, és ha kell, akár terepen is. A „D” a Drive-ot jelöli, magyarul a hajtott tengelyre való abroncsról van szó.
Téli gumiként is megfelel
Egy teherautó kerekeinek átállítása téli abroncsokra, komoly anyagi befektetéssel jár, és időben sem elhanyagolható ráfordítást kíván, amely egy több autóval is dolgozó vállalkozásnak komoly nehézségeket is okozhat. A hajtott kerekekre való Michelin X Multi D fantázianevű abroncs egész évben fent maradhat a járműveken, hiszen az abroncson megtalálható a szabványos 3PMSF jelölés – hármas hegycsúcs, hópehellyel a közepén – így azt mindenhol elfogadják téli guminak.
Mitől jobb?
A Michelin 2005-ben vezette be a mostani gumiabroncs elődjét, az XDE 2-est. Az azóta eltelt évek során sok minden változott, például új környezetvédelmi és gazdaságossági igények merültek fel az abroncsokkal szemben. Így a most bemutatott abroncs különösen nehéz téli időjárási körülmények mellett is remekül teljesít, emellett 18 százalékkal jobb a futásteljesítménye – ez 2-6 hónap plusz élettartamot is jelenthet -, gördülési ellenállása 12 százalékkal kisebb – ez a Michelin becslése szerint 0,8 liter üzemanyag-megtakarítást is jelenthet 100 kilométerenként – a halk mintázati kiképzésnek köszönhetően pedig még 5dB-lel csendesebb is lett az elődnél – magyarul fele olyan zajos.
Mennyibe kerül?
Egy abroncs árát, illetve értékét nem feltétlenül csak az árcédulán olvasható összeg határozza meg. Teherautóknál – ahol felhasználástól függően évente 50-100 ezer kilométert is futnak a járművek, a kisebb gördülési ellenállás miatt megtakarított gázolaj literek is fontos összeget jelenthetek, emellett a Remix program keretében az eredeti Michelin karkaszt újra is lehet futózni, illetve a lekopott mintázatot újra lehet vágni, amely további 25 százalékos futásteljesítmény növelést jelent. Így az abroncsárakat nézve ezeken is érdemes elgondolkodni választás előtt.
Mi a fontos a vevőknek?
Gumiválasztásnál a vásárlók leginkább a biztonságot tartják fontosnak. A biztonság nedves úton 93 százalékban fontos, 90 százalékkal az élettartam a második legfontosabb kritérium, amelyet a 83 százalékkal az abroncsmárka ismertsége követ. Jó hír, hogy a vásárlók 69 százaléka úgy gondolja, hogy a márkás, drágább abroncs végső soron megtakarítást jelent, illetve értéket ad a tevékenységéhez.
Mikor kell a téli gumi?
Az őszi időszakban az autósok általában csak az első havazások után váltanak téli gumikra. A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) azt javasolja, hogy a nyári gumiabroncsokat már akkor cseréljék le az autósok, ha a hőmérséklet tartósan plusz hét Celsius-fok alá süllyed, mivel a téli gumiabroncsok összetételük és futófelületük sajátosságai miatt hidegebb időben, jeges vagy havas utakon is maximális biztonságot nyújtanak. Felszerelés előtt mindig érdemes megvizsgáltatni a használt abroncsokat az esetleges sérülések és a felület kopása miatt, mivel az elhasználódott abroncsok kevésbé biztonságosak.
Az pedig, hogy miért is van szükség téli gumira, itt olvasható. A 16 téli, illetve négyévszakos gumiszett tesztje mellett egy használt nyári garnitúra próbája biztosította a teljes körű összehasonlíthatóságot.A 3-6 °C közötti hőmérsékleten végzett teszt során különböző sebességek mellett mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták, emellett sor került a csúszós úton mutatott kapaszkodóképesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, sőt, a zajszintek mérésére is.