Amint arról előzetesen már beszámoltunk, két és fél év szunnyadás után tegnap beindultak a Saab trollhättani üzemében a gépek, és legördült a gyártósorról az első 2014-es modell: egy 9-3 Aero. 

Mint minden valamire való Csipkerózsika-történet, ez is onnan folytatódik, ahol félbeszakadt: a vadonatúj modell ugyanaz, mint amivel a 2011-es ráncfelvarrás után félbeszakadt a termelés a svédországi üzemben. Motorjaként a Saab egykori palettájának éléről választottak, a kétliteres turbómotor ebben a kivitelben 220 lóerőt ad le. 
Gyakorlatilag egyetlen dolog hiányzik majd az autóról: a griff-fejes embléma, amelynek használati jogát nem szerezte meg a Scaniától az új tulajdonos, a kínai érdekeltségű National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS). 
Ismét termel a Saab 1
Ismét termel a Saab 17
Ennek elnöke, Mattias Bergman elmondta, milyen hallatlan kihívás volt újra mozgásba hozni a fogaskerekeket: „Négyszáz beszállítóval kellett ismét működő kapcsolatot kiépítenünk, hogy elkészülhessen az új Saab 9-3; rajtuk keresztül világszerte mintegy 2400 vállalatot érint a Saab életre keltése.”
Mindezt nem egészen egy év leforgása alatt érte el a NEVS, és ha erre képesek voltak, az is elképzelhető, hogy a cinikusok fanyalgására rácáfolva mégis csak életképesnek bizonyul az új vállalkozás. Sikerük kulcsa a Saab 9-3 alapú villanyautó lehet, amelyet már 2014 tavaszán bemutatnak – igaz, forgalmazását kezdetben Kínára korlátozzák. 
A cég ottani kereskedelmi partnere próbaképpen egy 200 darabos flottát rendelt meg a svédektől; az ezekkel szerzett tapasztalatok nyomán folytatódhat a gyártás.
Ismét termel a Saab 18
A GM még 2009-ben döntött arról, hogy leválasztja a konszernről a svéd autógyártót. A sportkocsikat gyártó holland manufaktúra, a Spyker 2010 elején állapodott meg a Saab megvételéről. Összesen 74 millió dollárt fizetett a GM-nek, és 326 millió dollár értékű elsőbbségi Saab-részvényt bocsátott ki az amerikai cég számára. 
A tervek szerint a Spyker és az Európai Beruházási Bank 30-30 millió eurós befektetését egy kínai autógyár további 150 millióval toldotta volna meg, ám az ígéretes partner egy évvel később, a célegyenesben visszavonulót fújt, és ezzel gyakorlatilag megpecsételte a gyár sorsát. A cég kínai irányú értékesítését egyébként a General Motors erősen ellenezte, amiatt aggódtak, hogy technológiái így szabad prédává válhatnának. 
A Saab 2011 decemberében jelentett csődöt. Ekkor már fél éve állt a termelés, a beszállítókkal szemben több milliárd eurós volt a cég tartozása, 3500 alkalmazottját sem tudta kifizetni a vállalat. A csődeljárást követően a brit Virgin-szigeteken bejegyzett, Kínában tevékenykedő National Modern Energy Holdings vásárolta meg a céget, 2012. szeptember 3-án. Szinte napra pontosan egy évvel később, idén szeptember 18-án legyártottak két kalibrációs prototípust. 
A gyártás újraindításának alapfeltétele volt, hogy a NEVS pótolni tudja az eredetileg a GM által szállított alkatrészeket – ezek az autó 20 százalékát tették ki.
Az újjáéledt Saab egyik előszériás példánya

Az újjáéledt Saab egyik előszériás példánya