Milyen a téli gumi?
Elég csak ránézni egy tipikus téli gumi mintázatára, a laikus is felfedezheti a különbségeket a nyári gumikhoz képest: jellemzően egymáshoz közeli apró lamellák és mély kapaszkodó árkok sorakoznak egymás után, amelyek a havas, latyakos útfelületen segítik a kapaszkodást, míg a széles, oldalirányú mélyedések vezetik ki a havat és a vizet. A téli használatra készült abroncsok összetétele sem egyezik a nyári gumikéval. A plusz 7 fok alatti tapadás biztosítása érdekében azoknál lágyabb keverékből állnak, hogy az alacsony, akár fagypont alatti hőmérsékleten se váljanak merevvé, rugalmatlanná.
Milyen a nyári gumi?
Ha odatesszük a téli mellé, észre lehet venni, hogy kialakításából adódóan valamivel nagyobb felület érintkezik az aszfalttal. Kevesebb az árok, kevésbé sűrű a lamellák elhelyezése. A nyári abroncsok anyaga a magasabb hőmérséklet miatt jellemző nagyobb kopás miatt keményebb, ennek megfelelően tartósabb a téli gumikénál.
Milyen a négyévszakos?
Mivel a téli és a nyári gumi tapadását próbálja megközelíteni havas úton, és a forró nyári aszfalton egyaránt, gyakorlatilag a két gumi mintázata között helyezkedik el a négyévszakosé, mindkettő sajátosságai – ha korlátozottan is -, de felfedezhetők rajta. Kevésbé sűrű lamellák, mint a télinél, de valamivel nagyobb tapadófelületek jellemzik. Kopása és a menetzaja is a kettő között helyezkedik el, tartósabb a téli guminál, viszont valamivel csendesebb annál, de általában gyorsabban elkopik, mint a nyári, ami jellemzően halkabb is nála.
Ki hol lakik, milyen autóval közlekedik?
Igencsak fontos ez a kérdés, hiszen a négyévszakos abroncsnak valahol az előző kettő keverékének kell lenni a futófelület mintázatában és a gumikeverék anyagában egyaránt. Elvileg tudnia kell hóban és latyakban is biztonságosan haladni, de forró aszfalton is tapadnia kell. Mindez csak elmélet, ugyanis a különböző tesztek tanúsága szerint szélsőséges esetben egyértelműen nem képes olyan szintű teljesítményre, mint a télre vagy nyárra szakosodott abroncsok.
A kulcsszó ebben az esetben a szélsőséges, nem feltétlenül rosszak ugyanis a négyévszakos gumik, csak tudni kell, hogy milyen helyzetekben kerülendők. Íme, néhány tanács:
-Aki hegyen, dombon lakik, vagy télen rendszeresen ilyen utakon közlekedik, kerülje a havas úton korlátozott kapaszkodóképességű négyévszakos gumit. Ebből következően a télen síelni járóknak se jusson eszébe téli gumi nélkül elindulni!
-A gyakran autópályán, nagy sebességgel autózók számára sem ideális a négyévszakos gumi használata.
-Ugyanez igaz a nagyteljesítményű járműveket használó autósokra is, az erő megfelelő téli és nyári átviteléhez ugyanis az időjáráshoz igazított gumik az ideálisak.
-Kerülendő a négyévszakos gumi azokon a napokon is, amikor leszakad az ónos eső, hirtelen nagy hó esik, tehát a télhez képest is különösen a rosszak az útviszonyok.
Hogy szerepelnek a teszteken?
Nagyszabású gumitesztet végzett a minap a Nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu, amelynek érdekessége az volt, hogy nem csak különféle új téli abroncsokat hasonlították össze, hanem a 16 gumiból álló mezőnyben szerepeltek négyévszakos és használt (1,5 és 3 éves) téli abroncsok is.
A 3-6 °C közötti hőmérsékleten végzett teszt során száraz, nedves és jeges (valójában vizes műgyantás) úton mérték meg a gumik képességét. Nézték a megállást, a kapaszkodóképességet, a gördülési ellenállást mutató kigurulást, és zajszintet is mértek.
Az eredmény nem meglepő módon világosan mutatta, hogy téli körülmények között a négyévszakos gumi minden területen gyengébb teljesítményre képes, mint a téli gumi, még az 1,5 és a 3 éves használt téli abroncsok is előtte végeztek. Ha kíváncsi rá, hogy melyik márka miként szerepelt, kattintson ide.
Ki gondolkodhat négyévszakos gumiban?
Összességében annak jelenthet alternatívát a téli-nyári abroncsokkal szemben a négyévszakos, akinek kis teljesítményű autója van, szinte csak sík úton közlekedik, hóban nem használ autópályát és főként gyakran takarított városi utakon autózik. Városban, ha a szélsőséges időjárás miatt szükséges, gond nélkül otthon tudja hagyni a kocsiját és átszáll a tömegközlekedési eszközökre.