Lehúzással vádolják az autógyártókat 1
Lehúzással vádolják az autógyártókat 11 A televízió népszerű félórás riportműsorában a Land Rovert, a Subarut és az Audit név szerint is említette. Nem elég, hogy a külföldi nagyok más piacok árainál jóval drágábban értékesítik járműveiket, azok karbantartását, az esetleges meghibásodások kijavítását is túlárazzák a kínai vevőknek – hangzott el az adásban.

Az erős központi befolyás alatt álló CCTV példaként egy kínai utakon mindennapos esetet hozott fel: koccanásokban igen gyakran az autók hátsó része rongálódik meg. Ennek javítása nem kellene, hogy nagy kiadást jelentsen, a Range Rover-tulajdonosoknak ugyanakkor egy ilyen kisebb baleset esetén is mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, s akár több mint 100 ezer jüant (3,7 millió forint) is otthagyhatnak a javításért. A rendkívüli drágaság oka a gyártó cég monopóliuma alkatrészeinek piacán.

A hatályos rendelkezések szerint a külföldi autógyártók fogyasztóik kiszolgálására üzleteik mellett karbantartó egységeket és javítóüzemeket is létesíthetnek. Ezekben a külföldi vállalatok kizárólag otthoni gyáraikból érkező alkatrészeket használnak, s nem rendelnek kínai gyártóktól – panaszolja a riport. A Range Rovert gyártó brit Jaguar Land Roverhez hasonló módon viselkedik a japán Subaru és a német Audi is, amely nem engedi alkatrészeit a helyi autógyárak termékeivel helyettesíteni.

A gyakorlat a televízió szerint a szabadversenyes piac elveinek mond ellent, a hatóságoknak így a törvények módosítását kellene kezdeményezniük, véget vetve az igazságtalan, és a kínai gyártókat károsító helyzetnek.

A CCTV márciusban kezdett „hadjáratba” a Kínában igazságtalan gyakorlatot folytató külföldi cégek ellen. Azóta a tévé egyebek közt az amerikai Apple-t és a dél-koreai Samsungot vádolta meg a hazai vásárlókat hátrányosan megkülönböztető üzletvitellel, más nagy autógyártókat pedig járműveik belső borításának mérgező voltára figyelmeztetett. Legutóbb, október végén a Starbucks kávézóláncot vonta felelősségre nemzetközi összehasonlításban is magas árai miatt.

A külföldi autógyártók a kínai kormány által indított, a vállalati árképzést és a piaci szerepeket vizsgáló, monopóliumellenes harcban is a figyelem középpontjában állnak.

(Forrás: MTI)