Németországi használtautó-hirdetésekben visszatérő fordulat a Winterauto. A kifejezés egy olcsó közlekedési eszközt takar, egy autót, amivel a tulaj kihúzza a telet, majd tavasszal némi veszteséggel túlad rajta.

Beszerzését a másik autó értéke indokolja, akár ritkasága és jó állapota jelenti az értéket, akár magas vételára. A téli időszakban a strapaautót korrodálja a só, ezt éri a latyak és a tulaj másik autója biztosan nem válik ütközés részesévé.

Aki félti a sótól, a latyaktól ritka vagy egyszerűen csak nagy értékű autóját, vehet egy strapaautót télre. De milyen legyen?

Egy autó nemcsak az ára, hanem kora és ritkasága miatt is érdemes lehet arra, hogy ne nyüstöljük télen

Egy autó nemcsak az ára, hanem kora és ritkasága miatt is érdemes lehet arra, hogy ne nyüstöljük télen

Só és latyak

Mert a fényezéssel járó kisebb koccanások is megnehezítik az addig sérülésmentes autó eladását és visszavetik értékét. Az értékcsökkenés megítélése a sérülés nagyságán kívül nagyban függ attól, az autót hol és milyen minőségben állították helyre, dokumentálták-e a munkát, amin a vevő láthatja, mi történt. „A sérülésről minden esetben tájékoztatni kell a vevőt. Kisebb ütközés esetén egy márkaszervizben, igényesen helyreállított fiatal autó egy-kétszázezer forinttal alacsonyabb áron adható el a sérülésmentesnél” – mondja Poós Tamás. Más a helyzet, amennyiben városi utolérésnél súlyosabb baleset történik. „Ha egy nagyobb ütközéstől elmegy egy váznyúlvány vagy kinyílnak a légzsákok, az értékcsökkenés jóval magasabb. ” – tapasztalja, a Duna Autó Zrt. használtautó-értékesítési vezetője.

Ha a közlekedőket meglepi a hó, könnyű milliós kárt tenni egy páréves autóban. Egy olcsó használtat lezúzni kisebb érvágás, de mérlegelni kell az ütközésvédelembeli elmaradásukat a mai autóktól

Ha a közlekedőket meglepi a hó, könnyű milliós kárt tenni egy páréves autóban. Egy olcsó használtat lezúzni kisebb érvágás, de mérlegelni kell az ütközésvédelembeli elmaradásukat a mai autóktól

Nemcsak a törésveszély miatt jobb megkímélni egy arra érdemes autót a tél viszontagságaitól. A síkosságmentesítés a modern, nívós rozsdavédelmű autók karosszériáját is károsítja, 6-8 télnek már nyoma marad, ha a tulaj nem gőzborotvázza rendszeresen az üregeket és az alvázat.

Megérné bérelni?

Akinek nincs szüksége nap mint nap a kocsira, féltett kincsét bérelt autóval is helyettesítheti. A tarifa koros tömegmodellek esetében 3000-4000 forint naponta. Ebből a pénzből Corsa B, Astra F, Škoda Felicia vagy Suzuki Swift II (a kocka Swiftről nem tudóknak Swift I) kölcsönözhető. A díj mellé kauciót kell letenni a kocsiért, ami ebben a kategóriában jellemzően 50 000 Ft vagy ez alatti összeg. Bérbeadótól függően igényelhetünk pl. autópálya-matricát, vonóhorgos kocsit, tetőcsomagtartót, gyermekülést. Szintén feláras, de létező szolgáltatás az autó házhoz vitele. A csekély díjakat többnyire nem kompenzálja magas kilométerdíj, az alapáras napi használat 300 km is lehet, de több helyen nincs megkötés a futásteljesítményre.

Ne legyen dízel

De milyen autót fogjunk be a strapás hónapokra néhány százezer forintos kerettel? A legfontosabb, hogy ne legyen dízel. A kopott öngyulladós motorok télen eleve nehezebben indulnak vagy életre sem kelnek és a még használható kocsikból minimális a választék. Ha ki is túrnánk a gyöngyszemet a sárból, a lassan bemelegedő, csekélyebb hulladékhője miatt eleve gyengébben fűtő dízelt biztosan megutáljuk. És nemcsak a rémes kerregésért reggelente, amivel hidegindítás után géppuskázik.

Strapálni nincs jobb autó a régi Swiftnél. De ennél érdekesebb modellek is adódnak 350 000 forint alatt

Strapálni nincs jobb autó a régi Swiftnél. De ennél érdekesebb modellek is adódnak 350 000 forint alatt

Szerinted érdemes télre átülni egy strapaautóba?
Már meg is van az idei
13% (5)
Elgondolkodnék rajta
47% (19)
Nem, túl sok vele a macera
15% (6)
Dehogy járok egy csotrogánnyal
10% (4)
Nincs értelme, a mostani sem ér többet
15% (6)
Mivel a téli autót nem szerelni, hanem használni vesszük, egyszerű és strapabíró típust érdemes választani, amely maximum egy akkucserével kibírja tavaszig. Feltétel a legalább fél-egy évig érvényes műszaki vizsga.

A szóba jöhető típusok között nem véletlenül sok a japán. Ők nagyon jók benzines szívómotorban, a technika megbízható és tartós.

300 ezres határt húzva a Mazda 323, a Mitsubishi Lancer, a Nissan Sunny és Almera valamint a Suzuki Swift kínálja magát, különféle évjáratokkal. A Toyoták és a Hondák mindig kicsit drágábbak, mert nagyobb a presztízsük.

Európából: A Vectra, kettes Golf, utolsó Escort

Európán belülről sem nehéz megfelelő autót találni. Ha sok helyre és nagy csomagtartóra van szükség, az Opel Vectra A ésszerű alternatíva, főleg az 1,6 literes benzinessel, akár a zöld i-betűs, még takarékosabb motorváltozatban. Könnyebb a keresés, ha az F Astrára vetjük ki hálónkat, amelyből mindig akad eladó szép állapotban. Beválik a Škoda Felicia és tudásához képest potom pénzért adják az 1995 utáni Ford Escortot. Öregebb, de szinte örök autó a kettes Golf, amit utódjáról véletlenül sem mondanánk.

4×4 legyen mechanikus, legyen quattro

Más kaszt a farolgatási céllal téli autót keresőké. Ők csak hátsókerék-hajtású, esetleg 4×4-es modellt vennének. A 300 ezres határ alatt összkerekest találni nehéz, de könnyebb a helyzet, ha nem SUV kell, hanem személyautó is jó.

4×4-es Insigniák, havon:

Négykerék-hajtású közlekedési eszköznek a viszkokuplungos Swift kitűnően megteszi, de csapatni nem az igazi. A régi C3-as és C4-es 100-as Audik technikája kiforrott és quattro nagyon sokáig csak benzines motorral készült. Az öthengeressel normális állapot esetén igazán szerethető autó. Subaruból a mélyen meghúzott összeghatárig egy-egy Legacyt találni az 1990-es évek derekáról. A viszkokuplungos középkategóriás autókat (pl. Mondeo I, A Vectra, Tempra) hanyagolnánk, ha már öreg és 4×4, legyen mechanikus a hajtásrendszer.

Driftelni: ne pont BMW-t

A hátsókerekes frakcióból a BMW E36 ennyi pénzből saját részre behozva sem áll meg. A BMW E30-nál is van jobb megoldás, mert nimbusza felverte a normális darabok vételárát. Egy A vagy B Omega hátul hajt, a kétliteres benzinessel nem fogyaszt sokat, olcsóbb hozzá az alkatrész és elfogadhatóan megy. 400 ezer forint alatt a W 124-es és a 190-es (W201) Mercedes-Benzből is ki lehet fogni épkézláb darabokat. A Ford Sierra és a Scorpio nagyobb rizikó.

Kikoptak a kínálatból a hátsókerekes népi nagyautók, a Scorpio, a Senator és az Omega. Hátsókerekes játékautónak 200 ezer forint alatt beszerezhetők, de öblös motorral sokba kerül átíratni őket

Kikoptak a kínálatból a hátsókerekes népi nagyautók, a Scorpio, a Senator és az Omega. Hátsókerekes játékautónak 200 ezer forint alatt beszerezhetők, de öblös motorral sokba kerül átíratni őket

Üzembentartóival?

A súlyadót mindig az a tulajdonos fizeti, akinek a nevén január elsején van az autó. Az életkorral csökkenő összeg miatt ez a tétel a nagyobb teljesítményű autóknál sem jelentős.Ezzel szemben fájóan nagy falat a kocsi átíratása, főleg a nagy hengerűrtartalmú autóké. Sok autót árulnak üzembentartói szerződéssel, amivel az új használó mentesül a névre íratási költségektől, de ezt nem javasoljuk. Mi van, ha a tulaj azt mondja, hogy akkor most köszöni szépen, viszi haza a tulajdonában lévő autót, amit már kifizettünk? Az üzembentartói szerződés csak akkor megoldás, ha a tulajdonosban nagyon megbízunk.