Németországi használtautó-hirdetésekben visszatérő fordulat a Winterauto. A kifejezés egy olcsó közlekedési eszközt takar, egy autót, amivel a tulaj kihúzza a telet, majd tavasszal némi veszteséggel túlad rajta.
Beszerzését a másik autó értéke indokolja, akár ritkasága és jó állapota jelenti az értéket, akár magas vételára. A téli időszakban a strapaautót korrodálja a só, ezt éri a latyak és a tulaj másik autója biztosan nem válik ütközés részesévé.
Só és latyakMert a fényezéssel járó kisebb koccanások is megnehezítik az addig sérülésmentes autó eladását és visszavetik értékét. Az értékcsökkenés megítélése a sérülés nagyságán kívül nagyban függ attól, az autót hol és milyen minőségben állították helyre, dokumentálták-e a munkát, amin a vevő láthatja, mi történt. „A sérülésről minden esetben tájékoztatni kell a vevőt. Kisebb ütközés esetén egy márkaszervizben, igényesen helyreállított fiatal autó egy-kétszázezer forinttal alacsonyabb áron adható el a sérülésmentesnél” – mondja Poós Tamás. Más a helyzet, amennyiben városi utolérésnél súlyosabb baleset történik. „Ha egy nagyobb ütközéstől elmegy egy váznyúlvány vagy kinyílnak a légzsákok, az értékcsökkenés jóval magasabb. ” – tapasztalja, a Duna Autó Zrt. használtautó-értékesítési vezetője.
Nemcsak a törésveszély miatt jobb megkímélni egy arra érdemes autót a tél viszontagságaitól. A síkosságmentesítés a modern, nívós rozsdavédelmű autók karosszériáját is károsítja, 6-8 télnek már nyoma marad, ha a tulaj nem gőzborotvázza rendszeresen az üregeket és az alvázat.
Megérné bérelni?
Akinek nincs szüksége nap mint nap a kocsira, féltett kincsét bérelt autóval is helyettesítheti. A tarifa koros tömegmodellek esetében 3000-4000 forint naponta. Ebből a pénzből Corsa B, Astra F, Škoda Felicia vagy Suzuki Swift II (a kocka Swiftről nem tudóknak Swift I) kölcsönözhető. A díj mellé kauciót kell letenni a kocsiért, ami ebben a kategóriában jellemzően 50 000 Ft vagy ez alatti összeg. Bérbeadótól függően igényelhetünk pl. autópálya-matricát, vonóhorgos kocsit, tetőcsomagtartót, gyermekülést. Szintén feláras, de létező szolgáltatás az autó házhoz vitele. A csekély díjakat többnyire nem kompenzálja magas kilométerdíj, az alapáras napi használat 300 km is lehet, de több helyen nincs megkötés a futásteljesítményre.
Ne legyen dízel
De milyen autót fogjunk be a strapás hónapokra néhány százezer forintos kerettel? A legfontosabb, hogy ne legyen dízel. A kopott öngyulladós motorok télen eleve nehezebben indulnak vagy életre sem kelnek és a még használható kocsikból minimális a választék. Ha ki is túrnánk a gyöngyszemet a sárból, a lassan bemelegedő, csekélyebb hulladékhője miatt eleve gyengébben fűtő dízelt biztosan megutáljuk. És nemcsak a rémes kerregésért reggelente, amivel hidegindítás után géppuskázik.
A szóba jöhető típusok között nem véletlenül sok a japán. Ők nagyon jók benzines szívómotorban, a technika megbízható és tartós.
300 ezres határt húzva a Mazda 323, a Mitsubishi Lancer, a Nissan Sunny és Almera valamint a Suzuki Swift kínálja magát, különféle évjáratokkal. A Toyoták és a Hondák mindig kicsit drágábbak, mert nagyobb a presztízsük.
Európából: A Vectra, kettes Golf, utolsó Escort
Európán belülről sem nehéz megfelelő autót találni. Ha sok helyre és nagy csomagtartóra van szükség, az Opel Vectra A ésszerű alternatíva, főleg az 1,6 literes benzinessel, akár a zöld i-betűs, még takarékosabb motorváltozatban. Könnyebb a keresés, ha az F Astrára vetjük ki hálónkat, amelyből mindig akad eladó szép állapotban. Beválik a Škoda Felicia és tudásához képest potom pénzért adják az 1995 utáni Ford Escortot. Öregebb, de szinte örök autó a kettes Golf, amit utódjáról véletlenül sem mondanánk.
4×4 legyen mechanikus, legyen quattro
Más kaszt a farolgatási céllal téli autót keresőké. Ők csak hátsókerék-hajtású, esetleg 4×4-es modellt vennének. A 300 ezres határ alatt összkerekest találni nehéz, de könnyebb a helyzet, ha nem SUV kell, hanem személyautó is jó.
4×4-es Insigniák, havon:
Négykerék-hajtású közlekedési eszköznek a viszkokuplungos Swift kitűnően megteszi, de csapatni nem az igazi. A régi C3-as és C4-es 100-as Audik technikája kiforrott és quattro nagyon sokáig csak benzines motorral készült. Az öthengeressel normális állapot esetén igazán szerethető autó. Subaruból a mélyen meghúzott összeghatárig egy-egy Legacyt találni az 1990-es évek derekáról. A viszkokuplungos középkategóriás autókat (pl. Mondeo I, A Vectra, Tempra) hanyagolnánk, ha már öreg és 4×4, legyen mechanikus a hajtásrendszer.
Driftelni: ne pont BMW-t
A hátsókerekes frakcióból a BMW E36 ennyi pénzből saját részre behozva sem áll meg. A BMW E30-nál is van jobb megoldás, mert nimbusza felverte a normális darabok vételárát. Egy A vagy B Omega hátul hajt, a kétliteres benzinessel nem fogyaszt sokat, olcsóbb hozzá az alkatrész és elfogadhatóan megy. 400 ezer forint alatt a W 124-es és a 190-es (W201) Mercedes-Benzből is ki lehet fogni épkézláb darabokat. A Ford Sierra és a Scorpio nagyobb rizikó.
Üzembentartóival?
A súlyadót mindig az a tulajdonos fizeti, akinek a nevén január elsején van az autó. Az életkorral csökkenő összeg miatt ez a tétel a nagyobb teljesítményű autóknál sem jelentős.Ezzel szemben fájóan nagy falat a kocsi átíratása, főleg a nagy hengerűrtartalmú autóké. Sok autót árulnak üzembentartói szerződéssel, amivel az új használó mentesül a névre íratási költségektől, de ezt nem javasoljuk. Mi van, ha a tulaj azt mondja, hogy akkor most köszöni szépen, viszi haza a tulajdonában lévő autót, amit már kifizettünk? Az üzembentartói szerződés csak akkor megoldás, ha a tulajdonosban nagyon megbízunk.