Bruttó 7 forinttal mérsékli a 95-ös benzin, és 5 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol Nyrt. közölte az MTI. A csökkentéssel a benzin átlagára 398-399 forintra, a gázolajé pedig 420-421 forintra mérséklődik.

A Mol egy hete emelte bruttó 3 forinttal a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát. A gázolaj ára legutóbb két hete változott, akkor bruttó 3 forinttal nőtt.

A társaság február elejétől heti két alkalommal dönt az üzemanyagár-változásokról, így már nemcsak a hét első munkanapján, hanem a hét közepén is határoz az aktuális valutaárfolyam és a tőzsdei jegyzések alapján az árról.

A benzin ára tavaly április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. Természetesen az autósok 15-25 forintos árkülönbséget is tapasztalhatnak a kutaknál.

Jelentősnek ugyan sajnos nem mondható, mégis szokatlan mértékben csökkenti szerdán a benzin és a gázolaj árát is a Mol.

Üzemanyag-fogyasztás literben, 2013. január-szeptember

Üzemanyag-fogyasztás literben, 2013. január-szeptember


Sajnos az üzemanyag árán nem tudunk változtatni, azt viszont – főleg télen – képesek vagyunk befolyásolni, hogy mennyit eszik az autónk. Íme, néhány egyszerű tipp:

1. Motormelegítés: sose álló helyzetben

Egy motor, legyen bár jenki benzintemető vagy papíron 3,5 literrel guruló EcoFlex Corsa, önmagához képest mindig akkor fogyaszt a legrosszabbul, ha az üzemanyag elégetésével nyert energiát nem az autó hajtására fordítjuk. A motort alapjáraton melegítve tipikusan ez a helyzet, a legfontosabb tehát elkerülni az értelmetlen pöfögtetést.

2, Gyalogoljunk kicsit

Értelmetlen, mert rémesen környezetszennyező, és értelmetlen, mert a motor terhelés híján alig fog melegedni. A fogyasztásnak és a környezetnek is azzal teszünk a legjobbat, ha indítás után azonnal elindulunk és kis fordulatszámon, nem túl mélyre nyomott gázzal hagyjuk bemelegedni a motort. Németországban 10 euróra (3000 Ft) büntethető az az autós, aki álló helyzetben melegíti a motort vagy nem állítja le a gépet vasúti sorompó mögött.

Hideg, pláne metszően szeles időben könnyű elcsábulni, hogy a legrövidebb távokat is autóval tegyük meg. Ám a fogyasztás hidegüzemben extrém magas: az első kilométer benzinigénye 100 kilométerre felszorozva elérheti a 20-30 litert. 10-15 perc gyaloglással elkerülhető a kétszeri hidegindítás a közértig és vissza. A hidegindítás utáni üzem fokozott motorkopással és fogyasztással jár, mert a motornak 20 kilométer is szükséges lehet, mire valóban bemelegszik, tehát a hűtőfolyadék után a motorolaj is eléri a kellő hőfokot. A dízelek fogyasztása kevésbé száll el hidegen járva, de a motornak nagyon rosszat tesz.

3, Az áram is benzinből van

Az autóban minden wattnyi elektromos energiát a generátorral kell előállítani. Mivel a rekuperáció (fékezéskor/gázelvételkor történő áramvisszatöltés) ritka, a generátort a motor hajtja, amihez plusz üzemanyagra van szüksége. A szélvédőfűtés, a hátsó páramentesítés vagy a magas fokozaton járatott ventilátor mind növeli a fogyasztást, tehát ne felejtsük el kikapcsolni őket, ha már nem kellenek. Az ökölszabály: 100 wattnyi áramot a motor 0,1 liter benzinből állít elő.

.

Fogyasztó Körülbelüli teljesítmény (watt)    
Ventilátor (középső fokozat) 170
Hátsó szélvédő fűtés 185
Ülésfűtés (oldalanként) 100
Tükörfűtés 30-40
Első szélvédő jégmentesítő fűtőszálai 540
Rádió 20
HIFI-erősítő 10-400
Állófűtés/elektromos kiegészítő fűtés 45-110

Forrás: ADAC német autóklub

De ez csak egy része az okos tanácsoknak, ha még többet szeretne megismerni, kattintson ide.