Ha semmiképp nem jutunk fel a síkos kaptatón, a hólánc még mindig segíthet. A lánc azonban nem egyszerűen a kapaszkodást segítő eszköz, de helyenként kötelező tartozéka is az autónak. De merre is kötelező?
Magyarországon is kellhet a hólánc
Helyenként hazánkban is. A közútkezelő táblával jelöli az érintett útszakaszokat, bár rendkívül kevés van belőlük. A Kresz a következőképp rendelkezik a témában: „A hólánc használata kötelező jelzőtábla azt jelzi, hogy az úton közlekedő járműnek (gépkocsi, mezőgazdasági vontató, lassú jármű) legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsokat hólánccal kell felszerelni.”
Tehát a 4×4-es autókra elég csak az első vagy csak a hátsó kerekeket felszerelni hólánccal. Előre a kerék kifordításával többnyire könnyebb a lánc felszerelése, de azért is tennénk ide őket, hogy fékezéskor is segítsenek.
Lássuk, mik a szabályok az AvD (Automobilclub von Deutschland) adatai szerint. Elsőként jöjjenek a környező országok!
Ausztria: téli gumi nélküli autókra összefüggően (legfeljebb kis megszakításokkal) hó vagy jégborította úton kötelező a hólánc használata.Horvátország: kötelező az autóban lennie a hóláncnak, amelyet legalább 5 centiméteres hóban vagy tükörjéggel fedett úton kell használni.
Szerbia és Szlovénia: télen kötelező hóláncot tartani az autóban.
Bulgária, Franciaország, Liechtenstein, Németország, Olaszország, Svájc: Táblák jelzik, ha hólánccal kell megtenni az adott útszakaszt.
Büntetések: Ausztriában akár 5000 euró
Ha egy hólánchasználatra kijelölt tájon autós nem rendelkezik hólánccal, például Németországban 20 eurós (6000 Ft) büntetést szabhatnak ki rá a hatóságok. Ennek máris a duplája a tétel, ha az eszköz hiánya miatt akadályozza a közlekedést.
Szigorúbb az osztrák szabályozás, ahol a lánc hiányát 35 eurós (7000 Ft) bírsággal fenyegeti a jogalkotó, míg a közlekedők veszélyeztetéséért akár 5000 eurós, azaz 1,5 millió forintos büntetést is kaphat az érintett.
Csak a hólánc számít hóláncnak
Az elindulást sokféle eszköz segítheti, akár a kerékre húzható textilköpeny, műanyag karmos vagy más megoldás. Ám tudni kell, hogy ezek hatása hiába hasonló a hóláncéhoz, az autós csak hagyományos hólánccal kerülheti el a bírságokat.
Ne ássuk el és gyakoroljuk be a felszerelését!
Magát a láncot érdemes jól hozzáférhető helyen tartani, mert elég nagy betli, ha a sítúra teljes cuccát ki kell rámolni előbb a földre, hogy a csomagtér mélyéről előbányásszuk a láncot, akár egy közúti ellenőrzéskor.
Hóláncszerelő-verseny, meglepő véggel:
Felszerelését tényleg gyakoroljuk be előre! Nem elég odapróbálni aztán visszatenni, hogy sárga ide, horog amoda, fog ez menni. Rutinból kell felraknunk, mert hóban-szélben, lilára fagyott ujjakkal a merevre fagyott hóláncot eleve nehéz feltenni. A szereléshez nem árt egy rendes kesztyű sem. Ha a művelet jól sikerült és a túl laza lánc nem veri szét a kerékjáratot, örüljünk a trakciónak és vezessünk óvatosan! Hólánccal többnyire 50 kilométer/óra a megengedett maximális sebesség.
Mi van a téli gumival?
Míg a hólánc csak ritka esetekben szükséges, a téli abroncs sokkal fontosabb tényezője a biztonságos autózásnak, amely egyre több országban kötelező. Az ADAC német autóklub adatai szerint a következő országokban előírás időszakonként vagy helyenként a használatuk. Mivel sosem tudható előre, milyen utakkal találkozunk, az előírásoktól függetlenül legyen alapvetés, hogy ősz végétől nagyjából húsvétig csak minden keréken téli gumival vágunk útnak.
Ausztria: télies útviszonyok (hó, jég, latyak) esetén kötelező a minimum 4 mm profilmélységű, M+S jelölésű gumiabroncsok (téli ill. négyévszakos) használata november 1. és április 15. között. Ez azonban kiváltható nyári gumival és hólánccal. Ha nincs csapadék, nem büntethetnek meg nyári gumival.
Belgium: a téli abroncs november 1. és március 31. között kötelező.
Csehország: télies útviszonyok esetén november 1-től és március 31-ig kötelező.
Németország: hóval fedett, eljegesedett, latyakkal borított utakon kötelező.
Olaszország: bizonyos útszakaszokon kötelező pl. november 1. és április 15-e között, de használatukat előírhatják más időszakban, táblákkal is.
Románia: november elsejétől március 31-éig kötelező a téli abroncs.
Svájc: télies útviszonyok esetén. Itt kemény pénzbüntetés jár, ha nyári gumival okozunk balesetet, de az ütközés elszenvedőjeként is részleges felelősséget érvényesítenek a nyári gumis autóson.
További országok téli gumis szabályairól a linkre kattintva olvashattok.
Forrás: ADAC, katasztrófavédelem.hu. Az adatok személyautóra és 3,5 tonnánál nem nehezebb haszonjárművekre vonatkoznak.