A hatodik egymást követő évben csökkent tavaly az új autók regisztrációja az Európai Unióban – derül ki az európai autógyártók szövetségének (ACEA) csütörtökön közzétett adataiból. Ezek alapján tizennyolc éves mélypontra került az új autók eladása 2013-ban az EU-ban.

A Dacia az uniós autópiac bajnoka 1
A Dacia az uniós autópiac bajnoka 9


A kimutatás szerint tavaly 11,8 millió autót helyeztek forgalomba, 1,7 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az Európai Unióban 1995 óta (akkor még 15 ország alkotta a csoportot) nem adtak el ilyen kevés új autót, a globális válságot megelőző utolsó évhez, 2007-hez képest pedig 26 százalék volt a csökkenés.

Különösen sokat rontott a tavalyi statisztikán, hogy estek az eladások Németországban (-4,2 százalék), Franciaországban (-5,7 százalék) és Olaszországban (-7,1 százalék). Az általános képen csak minimálisan javított, hogy Nagy-Britanniában két számjegyű (10,8 százalék) volt a tavalyi növekedés, és szerényen emelkedtek az eladások Spanyolországban (3,3 százalék).

Az ACEA honlapjára felkerült adatok szerint a Magyarországon tavaly eladott új autók száma 56 139 volt, ami 5,8 százalékos növekedés 2012-höz képest. Elemzők szerint az idei évvel kapcsolatban derűlátásra ad okot, hogy decemberben már negyedik hónapja bővült az európai autópiac, a múlt év utolsó hónapjában 13,3 százalékos növekedést regisztráltak.

Az év nyertese a Dacia volt, a Renault diszkontmárkájának eladásai 23,3 százalékkal növekedtek egy év alatt, de a Mazda is büszke lehet a 16,1 százalékos emelkedésre. A Jaguar 14, a SEAT 11 százalékkal tudott növekedni.

A tavalyi év szomorúan alakult az Alfa Romeo számára, 28,3 százalékkal estek a márka eladásai, a Lancia húsz százalékkal esett vissza. Nem volt igazán jó éve a 11 százalékos csökkenéssel zárt Lexusnak sem.