Mondjuk, hogy szombat este van. Elmennél a barátaiddal szórakozni, vacsorázni vagy a moziba, de nincs semmi konkrét ötletetek. Innentől kezdve az a vendéglátó nyer meg titeket magának, aki jobb ajánlatot tesz: árengedményekkel, ajándékokkal plusz szolgáltatásokkal.
Ezt lejátszhatod manuálisan, a laptop fölé görnyedve guglizva az esetleges ajánlatokat – vagy rábízhatod magára a főprofi webkeresőre. Mármint ma még nem, de ha minden jól megy, a Google hamarosan beindíthatja reklámokból támogatott, ingyenes taxiszolgálatát.
A rendszer nyilván hallatlanul bonyolult, de ha csak a felszínét kapirgáljuk meg, érthetővé válik. Beléps
z a Google+ fiókodba, beírod, hogy hányan és honnan mennétek, és milyen jellegű programot kerestek. Ez alapján a Google saját hirdetői adatbázisában kikeresi a célnak leginkább megfelelő partnereket, és feldobja ezeket az okostelefonodra. A lehetőségek közül kiválasztjátok, amelyik a legszimpatikusabb, és már jön is a taxi, előre fixált úti céllal – a fuvart elméleti szinten a Google állja, de gyakorlatilag hirdetési díjában az a a cég fizeti meg, akihez enni, inni, bowlingozni, táncolni mentek (ugyanúgy, ahogy a Google hirdetésekért kattintási alapon fizetnek)
Természetesen nem csak megrendelésre működne a rendszer: okostelefonodon a korábbi keresések, illetve tartózkodási helyed függvényében jelenhetnének meg a célzott hirdetések (pont úgy, ahogy ma az általános Google Ad reklámok). Ezen kívül a Google drosztokat létesítene buszmegállókban, pályaudvarokon, ahol folyamatosan futnának az ajánlatok – nyilván rosszabb hatásfokkal.
A konstrukció csak akkor működhet, ha mindenki elégedett, ezért minden rendelést és azt követő üzleti tranzakciót rögzít és Google+ fiókodhoz rendel a rendszer. Ha egy étterem hirdetésére lecsapva ingyen elvitetitek magatokat oda, de csak egy kólát isztok, és már mentek is a házibuliba, a cég legközelebb neked nem ajánl fel ingyenes fuvart. Elméleti síkon – de ezt csak spekuláljuk – az is elképzelhető, hogy a notórius ingyenélőket kollektív feketelistára helyezi a rendszer, és en bloc kitiltja a szolgáltatás használatából.
Maga a taxis koncepció még 2011-ből származik, ám igazán most, a robotautók színre lépésének küszöbén nyerhet létjogosultságot.
Mivel a Google ingyenes taxiszolgálata rögzített célok között üzemelne, és nem jár készpénz-forgalommal, tökéletesen kiszolgálhatnák a cég autonóm gépjárművei. Ezeket évek óta fejleszti a Google, és egyre gyöngül a velük szemben érzett ellenállás: jelenleg az USA négy tagállama (Kalifornia, Florida, Nevada és Michigan) engedélyezi vezető nélkül közlekedő járművek részvételét a közúti forgalomban; hamarosan pedig Texas is csatlakozhat hozzájuk.