A kipufogógázok tisztításában elengedhetetlen katalizátorok maguk is környezeti terhelést jelentenek: mivel elkerülhetetlenül akadályozzák a gázok áramlását, negatív nyomást hoznak létre a kipufogórendszerben, és ezáltal rontják az erőforrás hatásfokát; a gyártásuk során felhasznált nemesfémek pedig a hulladékkezelés során igényelnek különös odafigyelést.
A kutatócsoport olyan, új felépítésű katalizátort kísérletezett ki, amely mindkét problémára megoldást jelent. A Dr. Benjamin Kingsbury vezetésével dolgozó csoport a jelenleginél 80 százalékkal kevesebb platinát tartalmazó katalizátort épített, ami nagyságrendekkel csökkentheti a szerkezet árát: jelenleg a katalizátorgyártás költségének akár 70 százalékát teszik ki a bennük felhasznált nemesfémek.
Az Imperial College London kutatói a katalizátor belső szerkezetét tökéletesítve megnövelték a berendezés reaktív felületét, ami hatásosabb emissziócsökkentés mellett szabadabb gázáramlást enged, és ezzel akár három százalékkal csökkentheti a üzemanyag-fogyasztást.
A kutatók szerint a katalizátor hatásfoka a futásteljesítmény emelkedésével jóval kisebb mértékben csökken, mint a jelenlegi rendszereknél. A rendszer, amelynek előgyártása állami támogatással már megkezdődött, egy további, fontos járulékos előnnyel is bír: mivel platinatartalma kisebb, kevésbé vonzó célpont a nemesfém-tolvajok számára.