Nemrég Spanyolországban jártunk, hogy kipróbáljuk a Hankook közelmúltban piacra dobott abroncsait, amelyeket prémiummárkák is használnak első szerelésként. A Ventus S1 Evo2-t az 1-es, a 3-as és az 5-ös bizonyos motorváltozatain kívül a BMW a MINI-k hez választotta első szerelésű abroncsként, de az E-osztály négyhengeres dízelje is ezzel gördül ki a gyárkapun. A másik újdonság a friss S-osztályra kifejlesztett Hankook Ventus Prime2.
A fogyasztás a lényeg
Elsősorban nagyon csekély gördülési ellenállása miatt lett első szerelésű gyári abroncs az E-osztályon a Ventus S1 Evo2. Ezt a gumit a legtakarékosabb modellváltozat, az E 220 CDI BlueEfficiency Edition kapja, 225/50 R17 méretben.
Nincs rá adatunk, de ez az abroncs könnyebb az átlagnál, mert felépítésében kiugróan erős acéldrótokat találunk (a merevebb összetevőből kevesebb is elég). Ez egy közös vonás a DTM Német Túraautó Bajnokság autóihoz szállított verseny gumiabroncs és a szériagyártmány között. A súlycsökkentés által csekélyebb a rugózatlan tömeg, ami jót tesz az autók lengéskényelmének.Közúton autózva a gumiról az derült ki, hogy halk, jól tapad vizes úton is, de ezen a szinten ez a konkurensekre is éppígy igaz. A különbségek akkor domborodnak ki, ha ugyanolyan autókat egymás után vezethetünk különböző gumikkal, de ezt nem sok gumiabroncsgyártó kockáztatja meg. Azon meg az utóbbi pár év fejlesztéseit látva nem lepődünk meg, hogy a Hankook képes hasonlóan jó abroncsokat kifejleszteni, mint a vetélytársak.
Made in Rácalmás
A most kipróbált gumiaboncsok többségén hiába kerestem a Made in Hungary feliratot, de az E-osztályhoz szállított kerekek a magyarországi üzemből származnak.
Felix Kinzer, az európai PR-igazgató jól ismeri a magyar gyárat, egy időben hetente ingázott hazánkba, főleg a gyárépítés korai szakaszában, amikor (politikai alapon) rengeteg támadás érte a beruházást. Szerinte az ott dolgozók között többen is vannak, akik a lézervezérelt gépeknél jobb eredményre képesek – kézzel. Az emberek ugyanis tudnak valamit, amit a gépekbe nem lehet beprogramozni: van érzékük a mozdulatokhoz, mesterfogásokhoz. A gumigyártás az a műfaj, ahol a régebbi gyár nincs hátrányban az újabbakkal szemben, sőt. Minél tapasztaltabbak a munkatársak, annál jobb gumiabroncsokat tudnak gyártani.
Ez az abroncs kizárólag Magyarországon készül, ahol jól halad a gyár bővítése. Rácalmáson, a terület mérete alapján négy ütemben nőhet a kapacitás, a mostani beruházással megvalósul a 3. ütem – mondta Ho-Youl Pae. A cég európai elnökével azért sikerült együtt vacsorázni, mert egyetlen magyar újságíróként a német csoporthoz csaptak hozzá, ahová a rangos gyári embereket delegálják. Idén megkezdődik az új üzemben is a termelés, amely 2015-re fut fel igazán.
Ki vesz S-Mercit kis kerékkel?
A Hankook az egyik gyári beszállító az új S-osztályhoz, a Mercedes-Benz a Ventus Prime2 abroncsokat veszi tőlük 245/55 R17-es méretben. A méretet hallva megkérdeztem Felix Kinzert, a cég európai PR-igazgatóját, hogy ki látott már alapkeréken luxusautót? Kinzer szerint Németországban ezek az autók többnyire egy járműparkon belül futnak, amelyet egy flottamenedzser (eredetiben: Fuhrparkleiter) vezet és őt nagyon nem az autó kiállása érdekli, hanem az a többletköltség, amit a gyári alapfelszerelésnél nagyobb felnik és abroncsok okoznának.
Alapdízel, alapkeréken: ebben a konfigurációban vezettem a luxusautót. Itt sem tudnám elválasztani, mit ad hozzá az autó és mit a gumiabroncs, de a kettő együtt nagyon harmonikusan működött. A gumisurrogás minimális, a rugózási komfort annak ellenére pazar, hogy az S-osztály valódi újdonsága, az utat elemző és a rugózást ahhoz igazító rendszer a V6-os dízelhez nem rendelhető.
A Ventus Prime2 igen csendesen gördül, finoman rugózik és csekély a gördülési ellenállása. Az üzemanyag-megtakarítás egy luxusautóban nem elsődleges, de a szén-dioxid-emissziós érték leszorításához jól jön minden gramm CO2, amit a gumin meg lehet fogni.
Az abroncs 15 és 19 col közötti méretben, /65 és /40 közötti oldalfalmagassággal készül, 185 és 255 mm szélességű futófelülettel. A futófelület szélén a blokkok kialakítását a ragadozó nagymacskák foga ihlette, hogy a gumi jobban harapjon az aszfaltba.
Nem az áron múlik
A Hankook alighanem a nagyobb presztízsű konkurensek alatti áron adja az abroncsokat, de nem költségokokból lett az S-osztály udvari beszállítója. Állítólag a többi abroncsgyártó nem jól mérte fel a gyár igényeit és fölöslegesen sportos gumikat hoztak a tenderre.
Andreas Pürschel, a németországi központú Hankook Europe fejlesztőmérnöke szerint a gumiabroncs azáltal vált kényelmesebbé, hogy anyaga lágyabb keverék és az oldalfalmerevséget is csökkentették.
Utóbbit azért is megtehették, mert az oldalvezetés a többnyire autópályán használt luxuskocsiban nem prioritás. A tudomány a futófelület nano-szilika összetevőiben is benne van, amivel a gördülési ellenállást sikerül csökkenteni úgy, hogy közben a a nedves tapadás is jó. Ha gumiipari szakember volnék, az övrész igen kompakt kialakítását látva is elismerően csettinthetnék.
DTM, a Hungaroringen
Levezetésképp Daniel Juncanella, DTM-pilóta vitt bennünket egy kört a C-osztály versenyváltozatával. Azért épp DTM, mert a sorozat gumiszállítója a Hankook. A 2013-as versenygépben a lassulás volt a legmeglepőbb, majdhogynem kiesett a szemem, ahogy a pilóta a fékre tiport. Mivel a DTM-es autó hangja már önmagában is lélegzetelállító, nemhogy a teljes mezőnyé, érdemes megnézni a mezőnyt élőben is! A futam június elsején lesz a Hungaroringen.