Jó vétel lehet a H Astra, de dízel helyett inkább a benzinesek között válogassunk

Hány éves korig, hol, hogyan használható a gyerekülés, illetve a hordozó? A KRESZ betűit értelmezve van némi köd a kérdésben.

Hány éves korig, hol, hogyan használható a gyerekülés, illetve a hordozó? A KRESZ betűit értelmezve van némi köd a kérdésben.

Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elnöke szerint az akció meghirdetésének apropója az volt, hogy egyre több kutatás igazolja, a gyerekek – akik passzív résztvevői a baleseteknek – többször sérülnek meg vagy vesztik életüket közlekedési balesetben, mint betegségben, illetve más szituációkban.

A jogszabályalkotók igyekeznek optimális körülményeket teremteni, de a szabályokat be is kell tartani. A hatóság ugyanakkor a gyermekeket célzó intézkedésekkel – például kisfilmekkel, rajzfilmekkel – azt is szeretné elérni, hogy a gyerekek maguk is figyelmeztessék a felnőtteket a szabályos közlekedésre.

Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság főosztályvezetője a héten kezdődött „biztonság hete” elnevezésű akció kapcsán ismertette: 1990-ben 107 gyerek halt meg Magyarországon közlekedési balesetben, közülük 47-en gépkocsiban utaztak. Tavaly 8 gyerek vesztette életét közlekedési balesetben és közülük ketten ültek személyautóban. Minden évben vizsgálják a passzív biztonsági rendszerek meglétét, a mostani akcióban is ellenőrzik a gyermekülések mellett a biztonsági övek viselését, illetve a motorosok esetében a bukósisak használatát.
    
Tavalyi felmérések alapján a biztonsági övet az első és hátsó üléseken összesen a közlekedők 86 százaléka köti be, Franciaországban ez az arány 98 százalékos. A gyermekbiztonsági rendszereket a közlekedők 83 százaléka használja, a bukósisakot pedig az érintettek 95 százaléka. Svájcban, illetve Írországban ez utóbbi arány 100 százalékos.

Az ellenőrzések során a hatóság munkatársai a biztonsági rendszerek – például a légzsákok, a biztonsági öv – műszaki állapotát nézik, a kereskedőknél pedig azt ellenőrzik, hogy az áru megfelel-e a szabványoknak. Az akció a megelőzést is szolgálja, ezért egy tájékoztató kiadvánnyal is felhívják a figyelmet arra, hogy milyen gyermekbiztonsági rendszerek ajánlottak.

Nyáron van a legtöbb olyan baleset, amelyben gyermekek sérülnek meg, ezért is időzítették mostanra az akciót, hogy még a nyári utaztatásokat megelőzően felhívják a figyelmet a megfelelő gyerekülések használatára. A Pest Megyei Közlekedési Felügyelőség munkatársai az M3-as autópályán, Gödöllő térségében már vizsgálták az autósokat, továbbá egy babaáruházban ellenőriztek. Eddig kirívó szabálysértést nem tapasztaltak.

A szabálysértési törvény fix összegű bírságról rendelkezik azokkal szemben, akik gyerekülés nélkül szállítják a gyereküket. Ha az autós a helyszínen elfogadja és nem vitatja a helyszíni bírságot, akkor 15 ezer forintra büntetik. Ha azonban vitatja a rendőr állítását, akkor szabálysértési eljárás indul ellene, amely alapján a vele szemben kiszabható bírság a helyszíni bírság duplája, 30 ezer forint lehet. Ha nem szabványnak megfelelő gyerekülést találnak egy kereskedőnél, akkor megtilthatják a termék forgalomba helyezését.

(Forrás: MTI)