Kényes téma a jobbkormányos autó, a kereskedők gyanakodva leráznak, az ORFK-n halaszthatatlan dolga van az illetékesnek. Pedig van miről beszélni.
Kényes téma a jobbkormányos autó, a kereskedők gyanakodva leráznak, az ORFK-n halaszthatatlan dolga van az illetékesnek. Pedig van miről beszélni.
Fotó megosztása:
Egyre gyakoribb Budapest útjain a jobbkormányos autó. Ez a fotó tegnap készült (Képünk illusztráció)
Egyre gyakoribb Budapest útjain a jobbkormányos autó. Ez a fotó tegnap készült (Képünk illusztráció)
Fotó megosztása:
A kékkel jelölt országokban van baloldali közlekedés. Európában az Egyesült Királyság és Írország mellett a volt brit gyarmat Máltán
A kékkel jelölt országokban van baloldali közlekedés. Európában az Egyesült Királyság és Írország mellett a volt brit gyarmat Máltán
Fotó megosztása:
Sokan olyan autót szerezhetnek be Angliából, amit balkormányosként nem tudnának kifizetni. Gyakoriak a Mitsubishi Evók, a Jaguarok és a kabriók - a külföldi rendszámot megtartva még olcsóbb a vétel
Sokan olyan autót szerezhetnek be Angliából, amit balkormányosként nem tudnának kifizetni. Gyakoriak a Mitsubishi Evók, a Jaguarok és a kabriók - a külföldi rendszámot megtartva még olcsóbb a vétel
Fotó megosztása:
Nem csak egzotikus országokban lehet gond, ha rossz oldalon ülünk az autóban
Nem csak egzotikus országokban lehet gond, ha rossz oldalon ülünk az autóban
Fotó megosztása:
Varsó és Vilnius a közlekedés biztonságára hivatkozva tiltja a jobbkormányos autók forgalomba helyezését, ami miatt az Európai Bizottság indított keresetet Luxemburgban a két ország ellen. A bírák pedig arra a következtetésre jutottak, hogy a tilalom meghaladja a közlekedésbiztonság garantálásához szükséges mértéket.
Az új autók esetében az azokra vonatkozó uniós jog a luxemburgi uniós bíróság meglátása szerint szabad kezet ad az autógyártóknak abban, hogy a jármű melyik oldalára szerelik a kormányt, és ezt a tagállamok sem korlátozhatják. Használt autók esetében a tilalom pedig egyenesen az áruk szabad mozgásának elvét sérti, amely az Európai Unió egyik alappillére.
A bírált lengyel és litván szabályozás azt írja elő, hogy csak olyan autót lehet forgalomba helyezni, amelyben a bal oldalon van a kormány, ha pedig a jobb oldalon van, akkor azt át kell szerelni a másik oldalra. A bíróság arra is kitér, hogy megítélése szerint a lengyel és litván fél által bemutatott baleseti statisztikák nem támasztják alá, hogy összefüggés volna a balesetek száma és aközött, hogy melyik oldalon van az autóban a kormánykerék. Megjegyzi ugyanakkor a bíróság, hogy a kockázat csökkentése ennél enyhébb intézkedésekkel is lehetséges.
„A bíróság szerint nem tűnik úgy, hogy a vitatott intézkedések szükségesnek minősíthetők a Lengyelország és Litvánia által elérni kívánt közlekedésbiztonsági cél megvalósítása érdekében. A bíróság tehát úgy ítéli meg, hogy ezen intézkedések nem egyeztethetők össze az arányosság elvével” – fogalmaz közleményében a luxemburgi uniós törvényszék.
(Forrás: MTI)