A PwC Magyarország legfrissebb, Merre tart az elektromos autók piaca? című tanulmánya szerint 2023-ra az elektromos járművek futásteljesítménye éves szinten eléri a hagyományos hajtásúak jelenlegi futásteljesítményét. A realista forgatókönyv szerint 52 ezer, többségében hibrid, kisebb részben tisztán hálózatról tölthető gépjármű lehet ekkor Magyarországon. Megfelelő szabályozási rendszerrel, infrastruktúrával és támogatásokkal pedig – amelyeket például a közelmúltban elfogadott új EU-s irányelv is ösztönöz – a járművek száma ennek akár két és félszeresére is ugorhat. A tanulmány rámutat: az elektromos közlekedés elterjedése csökkenti a légszennyezést és a városi zajt, és hosszú távon segíthet az áramfogyasztás ingadozásának kiegyenlítésében.

Elektromos Focusok lógnak a töltőkábeleken. A típus egyes európai piacokon már rendelhető
Amíg tölt, kék, ha nem kék, mehetünk

Amíg tölt, kék, ha nem kék, mehetünk


A villanyautók robbanásszerű elterjedésének legfőbb gátja, hogy az akkumulátor-fejlesztésben továbbra sem történt olyan érdemi áttörés, amely az elektromos autók technikai korlátait jelentősen csökkentette volna. Az autógyártó cégek ezért részben kivárnak, részben más alternatív hajtású technológiák fejlesztését is elkezdték. Az előrejelzések alapján az elektromos hálózatra csatlakoztatható gépjárművek számában világszerte 2020 környékén lehet jelentősebb ugrás.

Az elektromos közlekedésben jelenleg az Amerikai Egyesült Államok jár az élen, ahol jelentős támogatási rendszereket alakítottak ki mind az autógyártók, mind a járművásárlók számára. Hosszabb távon azonban várhatóan Kína veszi át a vezető szerepet az elektromobilitásban – az elektromos autóbuszgyártásban már jelenleg is erős, és bár az elektromos személyautók területén messze van a kitűzött céloktól, a kormány ott is jelentős forrásokat mozgat meg a fejlesztés és gyártás, illetve a vásárlás ösztönzésére.

Az Európai Unió elsősorban környezetszennyezés-csökkentési és innovációs célból ösztönzi az alternatív hajtású járművek elterjedését. A tagállamok egyedi ösztönzési rendszerei mellett központi programok révén jelentős összegek állnak rendelkezésre a témához kapcsolódó kutatásokra, mintaprojektekre, és az EU egy új irányelv elfogadásával is ösztönzi az alternatív üzemanyagok töltőinfrastruktúrájának kiépítését.