A Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatala a megyei (fővárosi) kormányhivatalok közreműködésével május második hetében tartott razziát. Az akció alapvető célja az alkatrész-forgalmazó vállalkozások szabályos működésének ellenőrzése, valamint a forgalmazott, jóváhagyás- vagy minősítéskötelezett alkatrészek jóváhagyással vagy minősítéssel való ellátottságának megállapítása volt.

Az ellenőrök megfordultak autósboltokban, népszerű nagyáruházakban, benzinkutaknál. Előfordult, hogy az általában szúrópróbaszerű ellenőrzéseken a fogyasztóvédelmi felügyelőségek szakemberei is csatlakoztak az ellenőrökhöz.

Veszélyes alkatrészek a magyar autókban 1
Veszélyes alkatrészek a magyar autókban 7


A kisebb készletű üzletekben jellemzően autóápolási- és felszerelési cikkeket, míg a nagyobbakban leginkább világító- és jelzőberendezéseket (halogén, illetve LED-es xenon izzókat, nappali menetjelzőt és figyelmeztető lámpákat, fényvisszaverő prizmákat), fékalkatrészeket, biztonsági felszereléseket, károsanyag-kibocsátást csökkentő termékeket, kormányberendezéseket és egyes futómű- és pótalkatrészeket vizsgáltak, főleg a biztonságtechnikai adatlapokra, a jelölésekre, a műbizonylatokra és a H engedélyszámokra fókuszálva.

A megvizsgált alkatrészek száma 21 968 volt, ebből 1108 esetben jóváhagyásra kötelezett, de jóváhagyási „E” vagy „e” jellel nem ellátott alkatrészt találtak. A statisztika szerint ez volt a leggyakrabban felfedett szabálytalanság. Összesen 2912 alkatrésznél találtak valamilyen kifogásolnivalót. Az ellenőrzéseken különös figyelmet fordítottak a kormány- és fékberendezésekre, a futóműre és az alvázra, valamint az üzemanyag-ellátó rendszerre és a kocsiszekrényre.

Több helyen a jogszabálysértés miatt megkezdték az alkatrész forgalmazásának megtiltásával kapcsolatos eljárást. Előfordult, hogy sem a terméken, sem a tartozékon, sem a csomagolásán nem volt jóváhagyási jel feltüntetve. Akadt olyan kereskedő, aki azonnal intézkedett az importált termék beszállítóhoz történő visszajuttatásáról, vagy rögtön megsemmisítette az adott tartozékot, tekintve, hogy azt réginek és elavultnak nyilvánították.

Az akció során bebizonyosodott, már-már gyakorlattá vált, hogy a vásárló (magánszemély, autószerelő) kérésére egyedileg szerzik be az alkatrészeket, viszonylag rövid határidővel. Mivel ezen alkatrészek csak néhány napig találhatóak meg az üzletekben, ellenőrizhetőségük lehetősége csekély. További tanulsággal szolgált, hogy egyre inkább terjed az interneten történő vásárlás. A nem márkakereskedésben vagy hivatalos viszonteladónál rendelt gyári vagy utángyártott alkatrészek minősége azonban nem minden esetben felel meg az előírásoknak, és ez a hatóság szerint akár emberéletet is követelhet. Az ellenőrzések továbbra is rendszeresek lesznek.