Több intézmény is független nyári gumi tesztekkel segíti a megfelelő abroncsok kiválasztását. 15 és 17 colos méretben tekintjük át több mérvadó vizsgálat eredményét

Száraz útra könnyű jó gumit gyártani. Nedves úton derül ki, mit tud az adott abroncs

Száraz útra könnyű jó gumit gyártani. Nedves úton derül ki, mit tud az adott abroncs

Húsz százalékkal hosszabb fékúttal számolhat, aki akár száraz, akár nedves aszfalton a nyári szezonban is téli gumival közlekedik – derült ki többek között az idén másodszor megrendezett hazai gumiteszten, amelyet a Nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu közösen szervezett a Hungaroring célegyenesében.
 
A 16 féle tesztelt gumiszett között nem csupán nyári, hanem egy téli-, illetve egy négyévszakos változat is szerepelt, biztosítva a teljes körű összehasonlíthatóságot. A jellemzően 20-25 fok közötti hőmérsékleten végzett teszt során különböző sebességek mellett mind a száraz, mind a vizes úton való megállást vizsgálták különböző sebességek (60, 100, illetve 120 km/h) mellett. Ezen kívül mérték a kanyarsebességet, a gördülési ellenállást mutató kigurulást, a zajszinteket, sőt a kopásállóságot is.
 
Míg a legjobb nyári gumik 120 km/h-s sebességről fékezve 52-53 métert tettek meg a megállásig, a téli gumival felszerelt tesztautónak ugyanehhez 20 százalékkal nagyobb távra, 63 méterre volt szüksége. A négyévszakos gumi is hasonlóan rossz eredményeket produkált, és e két gumiszett végzett a legrosszabb helyen a kanyarsebességet mérő próbákon is.
 
Míg száraz úton – különböző sebességeknél eltérő sorrendben – a Michelin, a Dayton és a Taurus (a Michelin egyik almárkája) végzett az élen, vizes fékezésnél a Continental, az Infinity és a Hankook bizonyult a legjobbnak. Kopásállóság tekintetében általában a prémiumkategóriás gumik bizonyultak jóval tartósabbnak olcsóbb versenytársaiknál.

Kínai abroncs aratott a magyar gumiteszten 34
Mivel az egyes szempontok szerint a vizsgált abroncsok eltérő sorrendben teljesítettek, csak a mért különféle teljesítmények súlyozásával lehetett sorrendet felállítani. Az átlagos magyar nyári útviszonyoknak megfelelően a száraz úton mért fékutak 30, a nedves aszfalton mért fékutak 20, a kopásállóság 15, a száraz és a vizes kanyarjellemzők, valamint a kigurulás 10, míg zajszint 5 százalékos súlyozásával értékelték a kapott eredményeket.

Ennek alapján három abroncs zárt nagyon jó minősítéssel, de meglepetésre a kínai Infinity Ecosis is befért a legjobbak közé. Kielégítő kategóriába csúsztak a Kleber, a Hankook, a Kormoran, a Taurus és a Barum tesztelt modelljei. A tesztelt négyévszakos, illetve téli gumi nem ajánlott minősítéssel zárt.