Tényleg kevesebb a száguldó? Igen, sőt a rendőrség szerint nem csak az általuk dokumentált gyorshajtások csökkentek, hanem az autósok valóban egyre lassabban hajtanak. Valóban?
Év vége előtt bevethetik az új, „mindent látó” sebességmérőket, amelyektől a rendőrség a balesetek és a közlekedési jogsértések számának csökkenését várja – írja a Népszava szerdai számában.

Már idén jönnek a szuper-traffipaxok 13

A lap írása szerint a 160, változtatható helyű, 12 funkciós berendezés egyebek mellett felismeri a gyorshajtókat, a záróvonalon előzőket, a piroson áthajtókat, sőt azokat is, akik nem kötötték be a biztonsági övet, számlálja a forgalmat, érzékeli a forgalomtorlódást, a behajtási tilalom és a kötelező haladási irány megszegését, az autópálya leállósávjának vagy az autóbusz forgalmi sávjának jogosulatlan igénybevételét, a vasúti átjárón történő áthaladásra vonatkozó előírások be nem tartását.

Korábban úgy lehetett tudni, hogy a 160 mobil eszköz a sebesség ellenőrzésre szolgál és a további 365 fixen telepített úgynevezett Komplex Közlekedési Ellenőrző Pont (KKEP) lesz kiemelt tudású.

Utóbbiak feladata jóval túlmutat a sebesség-ellenőrzésen, hiszen képesek adatokat lekérni a hatósági nyilvántartásokból (útdíj, útvonalengedély, behajtási engedély, bírságnyilvántartás rendszerét) az automatikus rendszámfelismeréssel, emellett alkalmasak arra, hogy videofelvétellel számos, menet közben elkövetett jogsértést rögzítsenek.

Az új berendezések beszerzése része a rendőrség 12,5 milliárd forint értékű, közlekedésbiztonságot javító fejlesztésének. A projekt 2015. március 31-én zárul.

Mi a Vezess.hu-nál nem értünk egyet a sebességmérők számának növelésével, mert az abszolút gyorshajtás, tehát az útra érvényes sebességhatár túllépése, vagyis a traffipaxszal lefülelhető szabálysértés  – a rendőrségi kommunikációval ellentétesen – alig pár százaléknyi szerepet játszik a baleseti okok között. Ha a relatív gyorshajtást (traffipaxszal nem mérhető) is számoljuk, a balesetek 28%-ka vezethető vissza a sebességre, ám ha csak az abszolút gyorshajtást (ez mérhető traffipaxszal), akkor nagyjából 2-3%-ban áll okként a halálos balesetek mögött a statisztikákban. Részletek itt.

Forrás: Népszava, MTI, Vezess.hu