A megújuló Mercedes-Benz CLS érkezéséről már írtunk korábban. A gyár most megmutatta az autó orrát, de már rég nem a vas az érdekes az egészben, hanem a különleges világítástechnológia.
A Mercedes nem tart lépést német vetélytársaival, és hanyagolja a lézertechnológiát (vagy ki tudja?), inkább a LED-ekből hozza ki a maximumot. Az Audi LED-mátrix fényszórójának ismeretében csínján kell bánni a ‘soha nem látott’ és ‘forradalmi’ jelzőkkel, de tény, hogy a stuttgarti mérnökök számos területen alkottak újszerűt. Az elsőként az új generációs CLS-hez rendelhető Multibeam (több fénycsóvás) LED oldalanként 24 emitterből áll, amelyeket egyenként vezérel a rendszer agya, mégpedig másodpercenként százszor felülvizsgálva és módosítva a forgalmi helyzetnek leginkább megfelelő mintázatot.
Az adaptív fényszórók, amelyek képesek szelektív módon tompítottra váltani, így kombinálva a távolsági fényt a szembejövők el nem vakításának követelményével, fontos biztonsági pluszt jelentenek az autóiparban. Amikor azonban a megvilágított területet csökkentik, értelemszerűen az útra vetülő fény intenzitása is csökken.
A Mercedes ezt az elektronikus és a mechanikus vezérlés kombinálásával oldotta meg (már ha jól értelmezzük a kissé sejtelmes leírást), így a leszűkített fénycsóva akár 2,5-szer nagyobb fényerejű lehet, mint a jelenleg létező hasonló rendszerek esetében. A CLS távolsági fénye eleve jó 20 százalékkal messzebb hord a szokásosnál; a Mercedes 485 métert ad meg a reflektorok által bevilágítható terület hosszaként.
A sűrű mátrixba rendezett távolsági fényszóró mellett további négy LED szolgál a tompított világításra. Ezek 12 fokos tartományban mechanikusan elforgathatók, mégpedig a vakításmentes távolsági fényt vezérlő kamera utasításai alapján: a fény még azelőtt bevilágít a kanyarba, hogy a sofőr elfordította volna a kormányt, majd a kanyar végén már ismét az egyenes útszakaszra esik a fény, noha az első kerekek még el vannak fordítva. A Mercedes becslései szerint helyzettől függően 30-60 méterrel messzebb lát így el a vezető, ami sebességtől függően akár pont elég is lehet ahhoz, hogy megálljunk az észlelt akadály előtt.
A szűk ívű körforgalmakban persze dolgozhatna vadul a kanyarvilágítás, sehogy nem jönne ki jól belőle a sofőr. Ezért a Mercedes összekötötte a fényvezérlést a műholdas navigációval: amikor az autó a térkép adatbázisa alapján körforgalmat észlel, mindkét oldalon aktiválja kanyarfényeit, így bevilágítva az út belső és külső ívét.