A nemzetközi Év Motorja választás – javítson ki, aki pontosabban tudja – alapvetően mindig az adott időszak teljes kínálatából merít, azaz az aktuális évben megrendelhető összes motor indulhat rajta. Így lehetséges, hogy évek óta a Ford egyliteres EcoBoost motorja nyeri a viadalt nem csak saját méretosztályában, hanem összesítésben is – a parányi motorocskából kipréselni 140 lóerőt, ez már a magfizika határtartománya.
Ezért aztán itt nem is sorolnánk fel a rengeteg kategória rengeteg helyezettjét, hiszen azok javarészt azonosak a tavalyi, tavalyelőtti, hároméves (nem kívánt rész törlendő) konstrukciókkal, ugyanazon motorok variációit, módosításait, továbbfejlesztéseit akár egymás mellett is értékelik. Szakmai szempontból ez jó, hasznos és informatív, hiszen így folyamatosan áttekinthető, hogy ki hol tart, abszolút és relatív értelemben egyaránt.
Téged, kedves olvasó, azonban nem untatnálak ezzel, ha mégis érdekel, itt mindent megtalálsz részletesen.
Nézzük ellenben az idei versenyben vadonatújként nevezett, az elmúlt 12 hónap során bemutatott motorokat. Ezek nem a status quót, hanem a fejlődést mutatják – jövőre majd ők is betagozódnak a nagy masszába, nem is foguk velük foglalkozni. Érdekesség egyébként, hogy az első helyezett AMG-blokk kivételével egyikük sem győzött saját méretosztályában, ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy rosszabbak azoknál, csak kevesebb szavazat érkezett rájuk.
Egy dolgot ugyanis fontos megjegyezni az Év motorja versennyel kapcsolatban: mivel nemzetközi, sőt, globális versenyről van szó, jobb esélye van a végső győzelemre azoknak a motoroknak, amelyek a világ minden szegletében kaphatók, így ismerősek és relevánsak minden zsűritag számára, mint amelyek minden csodálatos tulajdonságuk ellenére csak egy adott régió (mondjuk Európa) számára érdekesek.
És akkor most már tényleg lássuk az év legjobb újdonságait, további kommentár nélkül.
225 pont – Mercedes-AMG 2,0 literes turbómotor (360 LE), Mercedes-Benz A45 AMG, CLA45 AMG, GLA45 AMG
154 pont – BMW 1,5 literes, háromhengeres turbómotor (136 LE), Mini Cooper, BMW 218i
138 pont – BMW elektromos hajtáslánc (170 LE), BMW i3
134 pont – BMW M 3,0 literes turbómotor (436 LE), BMW M3 és M4
130 pont – PSA Peugeot Citroën 1,2 literes, háromhengeres turbómotor (95,130 LE), (Peugeot 308, Citroën C4 Cactus)
124 pont – Porsche 3,8 literes, boxer turbómotor (520, 560 LE), Porsche 911 Turbo és Turbo S
…és igen, nyitóképünkön a Ford harmadszor is abszolút győztes, háromhengeres, egyliteres motorja látható, darabokra szedve.