Akik az USA tengerészgyalogosait istenítik, alighanem az ilyen esetekre is gondolnak.
Amikor William Mahoney százados, az USA tengerészgyalogságának pilótája idén június 9-én rutin ellenőrző repülésre szállt fel a USS Bataan anyahajó fedélzetéről, azonnal tudta, hogy nem lesz könnyű útja: nem tudta rendesen visszahúzni orrfutóművét. Rögtön kapcsolatba lépett a toronnyal, ahol mint a nap 24 órájában, most is szolgálatban volt egy pilótatársa, pontosan azért, hogy az egyszemélyes repülőgépeken előforduló krízishelyzetekben a gép pontos ismeretében tanácsokat tudjon adni.
Helyzetüket némiképp egyszerűsítette, hogy a Mahoney százados által vezetett AV-8B Harrier II típusú vadászbombázó függőleges fel- és leszállásra alkalmas (VTOL) típus. Így a pilóta repülőgépével „megállt” az irányítótorony ablaka előtt, és társa megállapította, hogy az orrfutómű nem nyílt ki.
A tengerészgyalogosoknál azonban ez sem jelent akadályt: az anyahajón ugyanis az ilyen helyzetekre is felkészültek. Elővettek egy furcsa, leginkább túlméretes hokedlire emlékeztető szerkezetet, letették a függőleges landolásra rendszeresített pontra, és a pilóta megkezdte a leszállást.
„Ötven, negyven, harminc, húsz lábra ereszkedtem, igyekeztem folyamatosan stabilizálni a gépet. Emlékszem, hogy lenéztem, kerestem a hokedlit, de nem láttam. Azt gondoltam magamban, ez izgalmas lesz. Aztán a társam megadta a leszállási engedélyt, és 20 lábról (6,5 méter – a szerk.) letettem a gépet. Az ütésre emlékszem, de arra, hogy visszapattant az orra, nem. Miután sikeresen leszálltam, egy percig csak ültem egy helyben, aztán tudatosan kellett felidéznem, hogy hogyan is kell lekapcsolni a hajtóművet” – mondta el később a kapitány.
AV-8B Harrier II
Az Egyesült Államok tengerészgyalogságánál 1985-ben szolgálatba állított McDonnell Douglas (ma már Boeing) AV-8B Harrier II egyhajtóműves harcászati repülőgép, a helyből felszálló Harrier család második generációs tagja. A spanyol és olasz tengerészet által is használt repülőgép fejlesztési költségei elérték a 6,5 milliárd dollárt (1500 milliárd Ft), egy darab repülőgép értéke 25-30 millió dollár (5,7-6,8 milliárd Ft).
Függőleges fel- és leszállási képessége, ami taktikai előnyét jelenti, a manőverek nagy időigénye miatt különösen nagy kockázatot is jelent: 1985 és 2013 között mintegy 110 példánya szenvedett javíthatatlan sérüléseket a fel- vagy leszállás közben bekövetkezett balesetek következtében.
Az egyszemélyes vadászbombázó 14,12 méter hosszú, szárnyfesztávolsága 9,25 méter. Egy darab Rolls-Royce F402-RR-408 hajtóműve 105 KN tolóerőt állít elő. A repülőgép legnagyobb sebessége 0,9 Mach (1083 km/óra), hatótávolsága 2200 km, bevetési hatótávolsága 556 km. Fegyverzete egy darab 25 mm-es, ötcsövű Gatling gépágyúból, valamint a szárnyak alatti három-három felfüggesztési csomópontra függeszthető levegő-levegő, levegő-föld rakétákból, illetve bombákból áll. B61-es atombomba hordozására alkalmas.
Forrás: wikipédia.hu és wikipedia.com