Azt, hogy a könnyű autók nagyobb élvezetet nyújtanak, még viszonylag kisebb teljesítményű motorral is, azt nagyjából az első MX-5-ös óta tudja a világ. De miért csak egy sportkocsi tulajdonosai örülhessenek a könnyű, fürge és járgány kínálta élvezeteknek?
Egy pillekönnyű MX-5-ösben érti meg igazán az ember, mennyire szörnyen sokat ront az élvezeten a túlsúly
Skyactiv
Új motorok, sebességváltók, karosszéria és futómű. Nagyjából erről szól a Mazda Skyactiv programja, amelynek lényege, hogy az alapoktól mindent, de mindent megvizsgáltak, újragondoltak, ami csak egy autóban megtalálható. Bár minket most a nagy autó újratervezési varázslatból leginkább a drasztikus fogyókúra érdekel.
A Skyactiv rendszer összetevőit itt még a régi 6-os kasztnija takarja
A Mazda durván egy évtizede feküdhetett neki úgy igazán a tömegcsökkentésnek, azonban az igazi, minden részletre kiterjedő fogyókúra csak a Skyactiv korszakkal köszöntött be a márkánál. A japán gyártó még sosem költött el annyi pénzt fejlesztésre, és sose figyeljen jobban egyetlen, bár sok részletre kiterjedő feladatra, mint a 2008 táján indult Skyactiv fantázianevű programra. Még olyan, a kitartás miatt szimpatikus, de pénz- és erőforrásigényes projekteket is félresöpörtek miatta, mint a maga nemében varázslatos, bár több sebből vérző Wankel-motor reszelgetés.
Tiszteletet érdemel, ahogy a hirosimai mérnökök jó ideig szabadidejükben reszelgették a problémás, de remek szórakozást nyújtó Wankel-motort
Az egyre dagadó és az egyre bővülő extralista illetve biztonsági arzenál miatt nehezedő kis autó kategóriában a 2007-ben bemutatott Mazda2-es volt az első, amelynél határozottan sokat sikerült lefaragni a saját tömegből és figyelemre méltó módon ezer kilogramm alatti kisautót tudtak a piacra dobni. Ez akkoriban durván két mázsás előnyt jelentett a konkurencia modelljeihez képest, ami elég komoly különbség, így jóval fürgébb, takarékosabb és élvezetesebb lehetett versenytársainál a Mazda kisautója.
Könnyebb lesz a legújabb Mazda2-es is
Sőt, amint kollégánk interjújából kiderül, a hamarosan érkező legújabb Mazda2-esnél a fejlettebb acélfajtáknak köszönhetően a méretnövekedés dacára is sikerült csökkenteni a fém karosszéria lemezvastagságát, ezért az autó könnyebb lesz a jelenlegi modellnél.
Az elsők
A legelső olyan Mazda modell, amely már minden, korábban, prototípusokban már általunk is kipróbált Skyactiv fejlesztést megkapott, az a 2011 legvégén bemutatott CX-5-ös szabadidő-autó. Remek érzékkel választotta ezt a modellt a márka, hiszen a többé kevésbé elődnek tekinthető CX-7-est alaposan át kellett gondolni. (A CX-7 után a Mazda rájött, hogy bár igen csinos a lapos szélvédőjű, sportos szabadidő-autó, de a vásárlóknak mégis más elképzelésük van arról, hogyan is kell kinéznie egy SUV-nak. Ezek után megcsinálták a CX-5-öst olyanra, mint amilyet a vevők szerettek volna.) A szabadidő-autó sikere után a Mazda legfontosabb modellje, a 6-os is megkapta a több éves fejlesztőmunka gyümölcsét, végül a 3-as következett a sorban.
A Mazda6-os is megkapta az összes Skyactiv fejlesztést, így nemcsak szép, hanem okos is lett:
Min lehet könnyíteni?
Egy autóban szinte bárminek a tömegén lehet spórolni, de ennek ára van. A karosszériánál a spéci, különlegesen erős acélok használata nem olcsó, de hosszú távon mindenképpen kifizetődő mulatság, de bizonyos kompromisszumok árán a belső berendezési tárgyak, anyagok újragondolásával is lehet a súlyból faragni.
A CX-5 után a 6-os is megkapott minden jót
A Skyactiv karosszériában több nagy szilárdságú acélt használtak, amely természetesen jóval merevebb – többek között az új, kereszt alakú profiloknak, a több ponthegesztésnek – valamint könnyebb is lett. Emellett leginkább egyenes szakaszok alkotják, amelyek képesek jobban elvezetni az ütközésnél jelentkező erőket. Nem elhanyagolható apróság az sem, hogy egyenes darabokból könnyebb többféle méretű karosszériát gyártani, amely költséghatékony megoldás.
Könnyebb és merevebb is az új karosszéria
Felesleges? Hagyjuk ki!
De nemcsak a kasztninál sikerült a tömegcsökkentés, hanem többek között a váltót is miszlikbe szedték, és minden darabját megvizsgálták, hogy kiderüljön, hol lehetne még újabb dekákat megspórolni. És mivel a japánok szorgalmas és találékony népek, sikerült is a küldetés. A modernizálás után 7-16 százalékos tömegcsökkentést értek el, amelyet a rövidebb előtéttengelynek, illetve a hátrameneti fokozat külön tengelyének elhagyásával valósították meg. Azonban a kisebb váltótömeg elérése mellett még arra is maradt energiájuk, hogy érzésre is jobb legyen a frissen átdolgozott szerkezet, így rövidítettek a váltóúton, és a váltókar járása is kisebb ellenállású lett. Szép munka.